Criteriul National

Prezentarea filmului ”Ana, mon amour”

Prezentarea filmului ”Ana, mon amour”
martie 13
17:50 2017

167587.jpg_image_scaler_650x0

Acest film destul de controversat poate fi înțeles nu numai ca o simplă poveste de dragoste ci chiar ca un fel de incursiune destul de atipică în societatea românească. De la început până la sfîrșit acest film explorează multe momente pline de tensiune dar şi sensibile, chiar momente delicate, intime din evoluţia unui cuplu.

De fapt, încăpățînarea este cauza crizei sentimentale, dublate de natura alegerilor total nepotrivite ce îi vor marca existențial, deoarece pe final nici metoda de a recurge la psiholog și de a beneficia de consultații nu-l va scuti pe erou de suferință.

Iar acest lucru este augmentat și de faptul că această producție autohtonă este distribuită în cinematografele românești de Freeman Entertainment, începând din 3 martie, primind din partea comisiei Centrului Național al Cinematografiei (CNC), rating „interzis minorilor sub 18 ani”.

Una dintre modalitățile în jurul căreia se construiește acest film o reprezintă tocmai dezechilibrului emoțional al eroinei principale, ce este de fapt o tânără plină de anxietăți, de atacuri de panică și nevroze care, treptat vor conduce definitiv la destrămarea relației cât și a căsniciei.

Ideea centrală din această peliculă este asumarea dragostei și mai ales depățirea crizelor pertenerei care, din cauza unor probleme din copilărie, Ana are frecvent atacuri de panică, iar Toma îşi asumă rolul de protector necondiţionat. Deşi până la un punct are impresia greșită că poate să deţină controlul asupra relaţiei, după câțiva ani mai târziu, protagonistul se trezeşte că pur și simplu gravitează, pedalează  în gol, undeva în jurul unei femei pe care nu o poate înţelege, forţându-se până la limită în încercarea de a o salva.

În rolurile principale îi vom recunoaște pe Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu. De asemenea, regizorul Călin Peter Netzer- premiat cu „Ursul de Argint”  la ediția din acest an de la Berlin.

Din punct de vedere al spectatorului, filmul nu m-a impresionat, chiar dacă multitudinea de replici și mentalități pur românești îi asigură o anumită poularitate. Scenele explicite de dragoste dar mai ales cele presărate cu aluzii și limbaj licențios sunt augmentate de această desfășurare tragică a firului narativ.

Totuși, ceea ce este demn de remarcat se referă la maniera regizorului Netzer care pur și dinamitează abordarea cronologică şi optează pentru o naraţiune foarte fragmentată, în ton cu involuția relației de dragoste. De aceea, suntem invitaţi să trecem înainte şi înapoi prin cei câţiva ani din viaţa cuplului Toma-Ana, cu salturi, uneori brutale, în diferite momente . Practic, se pune accentul și se sugerează că există tehnica de flashback, inclusiv cu suita de vise ale protagonistului.

Alt punct controversat este abordarea superficială, chiar blasfemiatoare a rolului credinței. În disperare de cauză , eroul optează inițial pe calea credinței, dar tocmai ineficiența sfaturilor duhovnicului îl vor îndepărta și mai mult unul de altul. Ridiculizarea discursului duhovnicului (jucat magistral de către actorul Vlad Ivanov) dar și a alunecării pe o pantă a habotniciei  vor pune eticheta asupra felului în care așa zisele relații pot cauza numai necazuri.

Emblematică este acea scenă care evidențiază ”martirajul” al Anei care, însărcinată în luna a noua, se încăpățânează să stea la coadă pentru a ajunge la moaștele unui sfânt) , actorii din nefericire împroșcând cu noroi și cu invective instituția divino-umană a Bisericii Ortodoxe Române.

De asemenea, chiar aventurile și derapajele personajului principal nu sunt amplificate și ,la toate acestea, se vor adăuga  ironiile prietenilor care vor duce la suferința și neputința celor doi. Amândoi vor trece cu multă greutate împreună dar și separat de această incertitudine, practic această lipsă de consiliere corectă, de repere de care să se poată agăța le va crea pentru un timp senzația de armonie…

Totuși există și anumite lucruri deosebite. De exemplu, un alt atu îl reprezintă  felul în care sunt abordate problemele de sănătate mentală și emoțională. Dacă medicul joacă un rol negativ deoarece nu are darul decât de a prescrie medicamente, fără a ameliora sau a grăbi vindecarea, soluția este oarecum dedusă.

Astfel , foarte bine reliefate sunt crizele, certurile care abundă dar și dorința de a eticheta, de a pune diagnostice dure. De aceea, cu multă stângăcie, încă de la început problemele Anei sunt dintre cele mai grave. Practic ea nu depășește stadiul de nevroză, chiar dacă felul în care familia le abordează nespunând nimic sau le ridiculizează nu îi vor creea decât neajunsuri.

2

În chip paradoxal, chiar dacă acest film este destul de departe de mentalitățile tradiționale românești, finalul acestei pelicule va aduce o surpriză pentru protagonist. Eliberată de problemele psihio-medicale- Ana- va ajunge să se chinuie unul pe celălalt, să se învinovățească, să își otrăvească viețile.

Filmul ilustrează și sondează anumite resorturi sufletești alterate din plin de boli, de vicii cât și de o înțelegere simplistă a vieții. Cu toate acestea, nici mult trâmbițata și lăudata metodă a psihanalizei nu are efectul scontat.

De aceea, fără echivoc, doar dacă doriți să experimentați o poveste tristă, puteți merge la cinema. Și acest lucru vine oarecum firesc, chiar dacă este o peliculă atât de mediatizată și premiată. Dacă din punct de vedere al mesajului transmis societății este unul extrem de dur și realist, încărcătura emoțională și mai ales această involuție a relației ce se va finaliza cu un divorț dureros vă vor transpune într-un decor tipic frământărilor sociale din prezent.

Trailer-ul oficial :

Sursa foto www.ziarulring.roBeta Cinema 

Prezentare oferită de către Prof.Dr.Daniel Mihai CNA Regina Maria Constanţa, redactor șef al ziarului Criteriul Național

 

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu