Criteriul National

Prezentarea filmului ”Ana, mon amour”

Prezentarea filmului ”Ana, mon amour”
martie 13
17:50 2017

167587.jpg_image_scaler_650x0

Acest film destul de controversat poate fi înțeles nu numai ca o simplă poveste de dragoste ci chiar ca un fel de incursiune destul de atipică în societatea românească. De la început până la sfîrșit acest film explorează multe momente pline de tensiune dar şi sensibile, chiar momente delicate, intime din evoluţia unui cuplu.

De fapt, încăpățînarea este cauza crizei sentimentale, dublate de natura alegerilor total nepotrivite ce îi vor marca existențial, deoarece pe final nici metoda de a recurge la psiholog și de a beneficia de consultații nu-l va scuti pe erou de suferință.

Iar acest lucru este augmentat și de faptul că această producție autohtonă este distribuită în cinematografele românești de Freeman Entertainment, începând din 3 martie, primind din partea comisiei Centrului Național al Cinematografiei (CNC), rating „interzis minorilor sub 18 ani”.

Una dintre modalitățile în jurul căreia se construiește acest film o reprezintă tocmai dezechilibrului emoțional al eroinei principale, ce este de fapt o tânără plină de anxietăți, de atacuri de panică și nevroze care, treptat vor conduce definitiv la destrămarea relației cât și a căsniciei.

Ideea centrală din această peliculă este asumarea dragostei și mai ales depățirea crizelor pertenerei care, din cauza unor probleme din copilărie, Ana are frecvent atacuri de panică, iar Toma îşi asumă rolul de protector necondiţionat. Deşi până la un punct are impresia greșită că poate să deţină controlul asupra relaţiei, după câțiva ani mai târziu, protagonistul se trezeşte că pur și simplu gravitează, pedalează  în gol, undeva în jurul unei femei pe care nu o poate înţelege, forţându-se până la limită în încercarea de a o salva.

În rolurile principale îi vom recunoaște pe Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu. De asemenea, regizorul Călin Peter Netzer- premiat cu „Ursul de Argint”  la ediția din acest an de la Berlin.

Din punct de vedere al spectatorului, filmul nu m-a impresionat, chiar dacă multitudinea de replici și mentalități pur românești îi asigură o anumită poularitate. Scenele explicite de dragoste dar mai ales cele presărate cu aluzii și limbaj licențios sunt augmentate de această desfășurare tragică a firului narativ.

Totuși, ceea ce este demn de remarcat se referă la maniera regizorului Netzer care pur și dinamitează abordarea cronologică şi optează pentru o naraţiune foarte fragmentată, în ton cu involuția relației de dragoste. De aceea, suntem invitaţi să trecem înainte şi înapoi prin cei câţiva ani din viaţa cuplului Toma-Ana, cu salturi, uneori brutale, în diferite momente . Practic, se pune accentul și se sugerează că există tehnica de flashback, inclusiv cu suita de vise ale protagonistului.

Alt punct controversat este abordarea superficială, chiar blasfemiatoare a rolului credinței. În disperare de cauză , eroul optează inițial pe calea credinței, dar tocmai ineficiența sfaturilor duhovnicului îl vor îndepărta și mai mult unul de altul. Ridiculizarea discursului duhovnicului (jucat magistral de către actorul Vlad Ivanov) dar și a alunecării pe o pantă a habotniciei  vor pune eticheta asupra felului în care așa zisele relații pot cauza numai necazuri.

Emblematică este acea scenă care evidențiază ”martirajul” al Anei care, însărcinată în luna a noua, se încăpățânează să stea la coadă pentru a ajunge la moaștele unui sfânt) , actorii din nefericire împroșcând cu noroi și cu invective instituția divino-umană a Bisericii Ortodoxe Române.

De asemenea, chiar aventurile și derapajele personajului principal nu sunt amplificate și ,la toate acestea, se vor adăuga  ironiile prietenilor care vor duce la suferința și neputința celor doi. Amândoi vor trece cu multă greutate împreună dar și separat de această incertitudine, practic această lipsă de consiliere corectă, de repere de care să se poată agăța le va crea pentru un timp senzația de armonie…

Totuși există și anumite lucruri deosebite. De exemplu, un alt atu îl reprezintă  felul în care sunt abordate problemele de sănătate mentală și emoțională. Dacă medicul joacă un rol negativ deoarece nu are darul decât de a prescrie medicamente, fără a ameliora sau a grăbi vindecarea, soluția este oarecum dedusă.

Astfel , foarte bine reliefate sunt crizele, certurile care abundă dar și dorința de a eticheta, de a pune diagnostice dure. De aceea, cu multă stângăcie, încă de la început problemele Anei sunt dintre cele mai grave. Practic ea nu depășește stadiul de nevroză, chiar dacă felul în care familia le abordează nespunând nimic sau le ridiculizează nu îi vor creea decât neajunsuri.

2

În chip paradoxal, chiar dacă acest film este destul de departe de mentalitățile tradiționale românești, finalul acestei pelicule va aduce o surpriză pentru protagonist. Eliberată de problemele psihio-medicale- Ana- va ajunge să se chinuie unul pe celălalt, să se învinovățească, să își otrăvească viețile.

Filmul ilustrează și sondează anumite resorturi sufletești alterate din plin de boli, de vicii cât și de o înțelegere simplistă a vieții. Cu toate acestea, nici mult trâmbițata și lăudata metodă a psihanalizei nu are efectul scontat.

De aceea, fără echivoc, doar dacă doriți să experimentați o poveste tristă, puteți merge la cinema. Și acest lucru vine oarecum firesc, chiar dacă este o peliculă atât de mediatizată și premiată. Dacă din punct de vedere al mesajului transmis societății este unul extrem de dur și realist, încărcătura emoțională și mai ales această involuție a relației ce se va finaliza cu un divorț dureros vă vor transpune într-un decor tipic frământărilor sociale din prezent.

Trailer-ul oficial :

Sursa foto www.ziarulring.roBeta Cinema 

Prezentare oferită de către Prof.Dr.Daniel Mihai CNA Regina Maria Constanţa, redactor șef al ziarului Criteriul Național

 

Comentarii

Comentarii

Share

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

Dor de primăvară - Editorial

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Intrarea în anotimpul renașterii își face simțită prezența. Natura se trezește la viață , chiar dacă acest sfârşit de februarie a fost destul de agitat, fiind marcat de nenumărate tulburări meteorologice dar și de evenimente, de arestări repetate şi anchete subtile, de multiple declaraţii de război şi de tensiuni mocnite. Dar, propun să le lăsăm în suspensie, deoarece toate au parte de rezolvare, la un moment dat.

Odată lămurite aceste aspecte, vă invit pe fiecare dintre dumneavoastră să vă lăsați imaginația să lucreze. Nu va necesita niciun cost suplimentar, iar beneficiile le veți cuantifica mai devreme sau mai târziu.

Așadar, din acest moment până la finalul acestor rânduri vă invit la a retrăi și reimagina primăvara din punctul dumneavoastră de vedere. Nu contează câtă experiență dețineți, nu contează nici statutul social, ci mai degrabă deschiderea sufletească dublată de acea trezvie.

Socoietatea postmodernă a devenit oarecum insensibilă la schimbările psihice, la schimbările anotimpurilor iar cea mai acută lipsă de orizont este pentru noi toţi o veritabilă și feroce luptă cu dorințele, temerile, ideile sau prejudecățile noastre. De aceea, anotimpul renașterii este o invitație la accederea într-o altă etapă a vieții şi o alternativă de a ne (re)veni în fire. La modul ideal se poate compara acest lucru ca pe o ofertă de a (re)veni la normalitate, la o invitație de a ne (re)găsi buna aşezare atât în relaţie cu semenii noştri, cât mai ales cu noi înşine.

Și este minunat să observăm aceste lucruri, chiar dacă suntem în mijlocul tuturor evenimentelor. Ce bucurie este atunci când ne alocăm timpul de a ne relaxa și de a privi la florile de câmp pentru a dobândi de la ele o înțelegere. Cromatic și olfactiv…Dar nu numai atât, deoarece aşa cum albina, zburând din floare în floare, adună din ele mierea, aşa şi noi, privind la flori nu numai cu ochii cei trupeşti, ci şi cu ochii lăuntrici putem aduna înțelepciune superioară, ce ține de suflet, dobândind anumite cunoştinţe..........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

clinica implant dentar timisoara

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro