Criteriul National

Prezentarea filmului (M)Uchenik

Prezentarea filmului (M)Uchenik
martie 31
22:49 2017

 

afis

Unul dintre cele mai interesante și totodată contestate filme lansate recent este (M)ucenicul.Acest film are în profunzime o idee exprimată frust despre ceea ce ar însemna fundamentalismul religios. Totodată, din punctul de vedere al unui cinefil care a asistat la premieră, această peliculă este una cu un pronunțat caracter programatic, anti-religios.În rândurile de mai jos vă voi explica și de ce această creație este printre puținele producții de acest gen care au fost lansate într o țară majoritar ortodoxă, cu rol de a înnegri si mai mult pe creștinii ortodocși practicanți.

Revenind la ideea de bază, filmul rusesc (M)ucenicul este creația regizorului Kirill Serebrennikov si este distribuit de către Transilvania Film.

Filmul este o fantezie, fiind „inspirat” de un anume fenomen global al fanatismului religios în rândul tinerilor, dar și de evenimentele din Rusia. Aici  Biserica Ortodoxă, sub regimul lui Vladimir Putin a căpătat un rol esențial în politică, educație și societate, fiind țara care condamnă de jure , printre altele homosexualitatea.

Și, dacă nu vă vine să credeți, această pelicula care poate tulbura și chiar impresiona a preluat piesa germană „Martyr” aparținând scriitorului Marius von Mayenburg și a reușit o adaptare. În contextul în care există unele similitudini cu celebrul caz Tanacu ce a fost ecranizat de regizorul român Cristian Mungiu în filmul „După dealuri”, filmul se poate înscrie pe o listă a producțiilor care tratează subiecte sensibile și totodată scandaloase, în care tocmai registrul sufletesc al cinefilului este supus unei permanente torturi.

De asemenea, ca filon,rxpresie și viziune globală se remarcă aversiunea pentru  Biserica Ortodoxă care, din principiu are un rol determinant, deoarece se implică în toate aspectele importante ale vieții politice și sociale.

Protagonistul este un tânăr care caută și găsește „soluții” în interpretarea dupa propria sa minte tulburată, nenumărate versete ce le recită sau le spune din memorie, atât din Vechiul cât și din Noul Testament. Refuzul oricărui sfat venit din partea manei sale,a profesorilor,a părintelui,a preotului ce e profesor de religie sau a colegilor și colegelor îl vor determina la o escaladare a unui registru similar delirului.  Sintetizată această stare,pe parcursul filmului se va agrava deoarece el caută răspunsuri însă nu le găsește, motiv pentru care furia care se acumuleaza în el îi va da senzații puternice și derutante care îi măresc și mai mult angoasa și îi marchează adolescența.

Fara nicio explicatie, filmul se concentrează pe ideea fixă, cumva indusă cu forța, fără de soluție în care toate personajele sunt incapabile să înțeleagă de unde vine de fapt starea perpetuă de izolare și irascibilitate a  adolescentului și ce a determinat criza sa mistică.

m

Întotdeauna, acest gen de pelicule cu caracter programatic sondează cu exactitate o parte ceva mai întunecată a subconștientului nostru, așa cum îl determină pe Venianim să caute căi prin care sa facă față frustrărilor. Automat, tânarul își găsește „calea” prin îmbrățișarea de a dreptul fanatică a unei așa-zise religii care ține cont doar de interpretările extreme, ad litteram a multiplelor versete pe care le recită, indiferent de situație.

De cealaltă parte se află lumea obișnuită,mundană,capabilă de compromusuri și mereu promiscuă.Scenele și situațiile de acest fel sunt aluzive dar și explicite în peliculă.

(M)ucenicul devine astfel un domeniu de luptă fascinant între cele două tabere, două viziuni diferite asupra lumii care se ciocnesc în societățile puternic polarizate.Pe de o parte regăsim aproximativ aceleași condiții și obiceiuri,aceleași mentalități așa cum sunt cele din Rusia și România: cea seculară si cea religioasă. Potrivit criticii de specialitate citate de revista Variety filmul este  „un studiu binevenit al fanatismului religios, care nu desconsideră inteligența nici uneia dintre tabere”.

Cuprins de un delir mistic, Veniamin (interpretat excepțional de către Petr Skvortsov) își confruntă semenii reprezentați de mama sa,de colegii și profesorii… cu Biblia în mână. Multitudinea de probleme și întrebări de genul- ” au voie fetele să ia lecții de înot la școală în bikini? sau „chiar e nevoie de educație sexuală în clasă? ” sau „ar trebui studiată teoria evoluției la ora de știinte?” îl macină permanent.

Din această sumă de fapte, adulții sunt copleșiți de nebunia etalată,de incertitudinile pe care tânărul le strigă invocând pasaje din Scriptură. Nimeni, în afară de Elena ( interpretată exemplar de Victoria Isakova), profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren.

De asemenea, polemica se duce prin personajele care agravează suficient sursa radicalizării lui Venianim. Totuși, spre exemplu, crima din final rămâne un mister, la fel și gestul extrem pe care îl va face la final.

(M)ucenicul este de fapt o expresie a societății seculare, pe deplin depărtate și alienate, aflată în contradicție cu un fanatism religios deosebit de periculos, mereu în profunzime, dar pe deplin provocator și controversat, menit să aducă deservicii si să înnegrească imaginea și autoritatea religiei creștin-ortodoxe.De fapt, filmul acesta posedă un întreg arsenal de blasfemii, de situații penibile și mai ales are capacitatea de a denatura,de a șoca prin intermediul personajului principal, care se află mereu într-un tumult sufletesc inimaginabil.

images

Cu toate acestea, în mod cu totul excepțional, pot aminti faptul că (M)ucenicul a primit cronici entuziaste la Cannes, unde a rulat în competiția „Un Certain Regard” și a obținut Premiul „François Chalais”, acordat filmelor care promovează valorile jurnalismului.

Fără a vă da și alte amănunte, pot să vă spun că filmul evocă o Rusie contemporană, pe deplin decăzută, în care portretul lui Vladimir Putin este nelipsit din instituțiile publice. Acest lucru nu-l va împiedică pe adolescentul Venianim să revină la normal, ci dimpotrivă, tot procesul delirant al acestorcrize mistice îl vor ajunge aduce în stare de crime.

De asemenea, am remarcat involuția acestui personaj care e convins că lumea din jurul său se află pe o cale greșită, în timp ce el „servește lecții” tuturor.

Chiar dacă va încerca să-și impună ideile radicale, în special la școală, (dar și în relație cu mama și cu un coleg pe a cărui problemă la un picior crede că o poate vindeca prin credința specială cu care se consideră…binecuvântat), va avea parte numai de nefericire.

Fără a vă descuraja în a viziona acest film, îmi permit să vă recomand să vă prezentați cu o stare sufletească bună, deoarece filul trebuie înțeles ca fiind unul cu mesaj propagandistic,anti-creștin.

În prima săptămână, filmul va rula în cinematografele din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța, Brașov, Craiova, Pitești, Târgu Jiu, Oradea, Botoșani, Focșani, Deva, Iași, Baia Mare, Bistrița, Piatra Neamț, Sfântu Gheorghe, Gura Humorului. Spectatorii din Capitală au putut urmări. în avanpremiera de duminică 26 martie, de la 19.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

Trailer oficial

Sursa foto  MovieNews.roworldscinema.org

Material realizat de către Prof.Daniel Mihai Prof. Dr.de Vioară la CNA Regina Maria Constanţa, redactor şef al ziarului Criteriul Naţional

 

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu