Criteriul National

Prezentarea filmului (M)Uchenik

Prezentarea filmului (M)Uchenik
martie 31
22:49 2017

 

afis

Unul dintre cele mai interesante și totodată contestate filme lansate recent este (M)ucenicul.Acest film are în profunzime o idee exprimată frust despre ceea ce ar însemna fundamentalismul religios. Totodată, din punctul de vedere al unui cinefil care a asistat la premieră, această peliculă este una cu un pronunțat caracter programatic, anti-religios.În rândurile de mai jos vă voi explica și de ce această creație este printre puținele producții de acest gen care au fost lansate într o țară majoritar ortodoxă, cu rol de a înnegri si mai mult pe creștinii ortodocși practicanți.

Revenind la ideea de bază, filmul rusesc (M)ucenicul este creația regizorului Kirill Serebrennikov si este distribuit de către Transilvania Film.

Filmul este o fantezie, fiind „inspirat” de un anume fenomen global al fanatismului religios în rândul tinerilor, dar și de evenimentele din Rusia. Aici  Biserica Ortodoxă, sub regimul lui Vladimir Putin a căpătat un rol esențial în politică, educație și societate, fiind țara care condamnă de jure , printre altele homosexualitatea.

Și, dacă nu vă vine să credeți, această pelicula care poate tulbura și chiar impresiona a preluat piesa germană „Martyr” aparținând scriitorului Marius von Mayenburg și a reușit o adaptare. În contextul în care există unele similitudini cu celebrul caz Tanacu ce a fost ecranizat de regizorul român Cristian Mungiu în filmul „După dealuri”, filmul se poate înscrie pe o listă a producțiilor care tratează subiecte sensibile și totodată scandaloase, în care tocmai registrul sufletesc al cinefilului este supus unei permanente torturi.

De asemenea, ca filon,rxpresie și viziune globală se remarcă aversiunea pentru  Biserica Ortodoxă care, din principiu are un rol determinant, deoarece se implică în toate aspectele importante ale vieții politice și sociale.

Protagonistul este un tânăr care caută și găsește „soluții” în interpretarea dupa propria sa minte tulburată, nenumărate versete ce le recită sau le spune din memorie, atât din Vechiul cât și din Noul Testament. Refuzul oricărui sfat venit din partea manei sale,a profesorilor,a părintelui,a preotului ce e profesor de religie sau a colegilor și colegelor îl vor determina la o escaladare a unui registru similar delirului.  Sintetizată această stare,pe parcursul filmului se va agrava deoarece el caută răspunsuri însă nu le găsește, motiv pentru care furia care se acumuleaza în el îi va da senzații puternice și derutante care îi măresc și mai mult angoasa și îi marchează adolescența.

Fara nicio explicatie, filmul se concentrează pe ideea fixă, cumva indusă cu forța, fără de soluție în care toate personajele sunt incapabile să înțeleagă de unde vine de fapt starea perpetuă de izolare și irascibilitate a  adolescentului și ce a determinat criza sa mistică.

m

Întotdeauna, acest gen de pelicule cu caracter programatic sondează cu exactitate o parte ceva mai întunecată a subconștientului nostru, așa cum îl determină pe Venianim să caute căi prin care sa facă față frustrărilor. Automat, tânarul își găsește „calea” prin îmbrățișarea de a dreptul fanatică a unei așa-zise religii care ține cont doar de interpretările extreme, ad litteram a multiplelor versete pe care le recită, indiferent de situație.

De cealaltă parte se află lumea obișnuită,mundană,capabilă de compromusuri și mereu promiscuă.Scenele și situațiile de acest fel sunt aluzive dar și explicite în peliculă.

(M)ucenicul devine astfel un domeniu de luptă fascinant între cele două tabere, două viziuni diferite asupra lumii care se ciocnesc în societățile puternic polarizate.Pe de o parte regăsim aproximativ aceleași condiții și obiceiuri,aceleași mentalități așa cum sunt cele din Rusia și România: cea seculară si cea religioasă. Potrivit criticii de specialitate citate de revista Variety filmul este  „un studiu binevenit al fanatismului religios, care nu desconsideră inteligența nici uneia dintre tabere”.

Cuprins de un delir mistic, Veniamin (interpretat excepțional de către Petr Skvortsov) își confruntă semenii reprezentați de mama sa,de colegii și profesorii… cu Biblia în mână. Multitudinea de probleme și întrebări de genul- ” au voie fetele să ia lecții de înot la școală în bikini? sau „chiar e nevoie de educație sexuală în clasă? ” sau „ar trebui studiată teoria evoluției la ora de știinte?” îl macină permanent.

Din această sumă de fapte, adulții sunt copleșiți de nebunia etalată,de incertitudinile pe care tânărul le strigă invocând pasaje din Scriptură. Nimeni, în afară de Elena ( interpretată exemplar de Victoria Isakova), profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren.

De asemenea, polemica se duce prin personajele care agravează suficient sursa radicalizării lui Venianim. Totuși, spre exemplu, crima din final rămâne un mister, la fel și gestul extrem pe care îl va face la final.

(M)ucenicul este de fapt o expresie a societății seculare, pe deplin depărtate și alienate, aflată în contradicție cu un fanatism religios deosebit de periculos, mereu în profunzime, dar pe deplin provocator și controversat, menit să aducă deservicii si să înnegrească imaginea și autoritatea religiei creștin-ortodoxe.De fapt, filmul acesta posedă un întreg arsenal de blasfemii, de situații penibile și mai ales are capacitatea de a denatura,de a șoca prin intermediul personajului principal, care se află mereu într-un tumult sufletesc inimaginabil.

images

Cu toate acestea, în mod cu totul excepțional, pot aminti faptul că (M)ucenicul a primit cronici entuziaste la Cannes, unde a rulat în competiția „Un Certain Regard” și a obținut Premiul „François Chalais”, acordat filmelor care promovează valorile jurnalismului.

Fără a vă da și alte amănunte, pot să vă spun că filmul evocă o Rusie contemporană, pe deplin decăzută, în care portretul lui Vladimir Putin este nelipsit din instituțiile publice. Acest lucru nu-l va împiedică pe adolescentul Venianim să revină la normal, ci dimpotrivă, tot procesul delirant al acestorcrize mistice îl vor ajunge aduce în stare de crime.

De asemenea, am remarcat involuția acestui personaj care e convins că lumea din jurul său se află pe o cale greșită, în timp ce el „servește lecții” tuturor.

Chiar dacă va încerca să-și impună ideile radicale, în special la școală, (dar și în relație cu mama și cu un coleg pe a cărui problemă la un picior crede că o poate vindeca prin credința specială cu care se consideră…binecuvântat), va avea parte numai de nefericire.

Fără a vă descuraja în a viziona acest film, îmi permit să vă recomand să vă prezentați cu o stare sufletească bună, deoarece filul trebuie înțeles ca fiind unul cu mesaj propagandistic,anti-creștin.

În prima săptămână, filmul va rula în cinematografele din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța, Brașov, Craiova, Pitești, Târgu Jiu, Oradea, Botoșani, Focșani, Deva, Iași, Baia Mare, Bistrița, Piatra Neamț, Sfântu Gheorghe, Gura Humorului. Spectatorii din Capitală au putut urmări. în avanpremiera de duminică 26 martie, de la 19.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

Trailer oficial

Sursa foto  MovieNews.roworldscinema.org

Material realizat de către Prof.Daniel Mihai Prof. Dr.de Vioară la CNA Regina Maria Constanţa, redactor şef al ziarului Criteriul Naţional

 

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo