Criteriul National

RAFINAMENT! Royal Philarmonic Liverpool Orchestra al[turi de Alexandru Tomescu au încântat publicul Festivalului George Enescu!

septembrie 17
21:21 2015

 

Orchestra Filarmonicii Regale din Liverpool, dirijată de Vasily Petrenko a avut în program de la ora 19 30, la Sala Palatului lucrări de Respighi, Glazunov şi Rahmaninov. Solist a fost violonistul Alexandru Tomescu!

Liverpool Orchestra

 

Această orchestră este cea de a doua ca vechime în U.K şi una dintre cele mai longevive. Înfiinţată în 1830, a cunoscut o serie de personalităţi , invitaţi cu renume precum Mendelssohn, Clara Schumann, Bruch, Halle şi Cowen., iar printre interpreţi pe Paderewski, Melba Kreisler, Furtwangler etc The Gramphone Magayine elogiază înregistrările acestei orchestre care au fost răsplătite cu mai multe premii Grammy. Actualul dirijor este tânărul Vasily Petrenko

Primul opus a fost poemul simfonic Fântânile Romei aparţinând compozitorului italian de secol XX Ottorino Respighi.

Conceput în patru părţi, acest poem ilustreazî o plimbare virtuală a celor patru celebre fântâni din Capitala Eternă, Roma.

Coloritul extrem de plîcut, de rafinat şi totodată luxuriant al instrumentelor de suflat din lemn, secondate de grupul instrumentelor de percuţie cât şi de streich , cu exotica celestă au avut acel caracter plăcut, surprinzător şi proaspăt  în a exprima primul edificiu din punct de vedere muzical.

Prima dintre ele va fi aceea a fîntânei din Valla Giulia.

Semnalul cornului va avea rol de trecere spre una din secţiunile ce evocă cea mai cunoscută fântână din Roma,Fontana di Trevi. O lume efervescentă va prinde viaţa şi asemenea unor imagini fotografice se vor rula din punct de vedere sonor.

Instrumentele de alamă vor domina fondul sonor al acestui episod al acestui poem. Grandoarea se va stinge treptat, moment în care va apărea proiectată sonor imaginea Fântâna Villei Medici.

Într  o atmosferă idilică cu tentă fantastică, materialul sonor va conţine o multitudine de efecte aparţinând trianglului, celestei cât şi dialogul extrem de rafinat, întrepătrunderea şi preluarea dialogurilor vocilor viorilor prime ţi solou rile flautului, clarinetului şi oboiului.

Se va crea cu acea forţă evocatoare imaginea palpabilă a unei lăsări a serii în care vântul foşneşte frunzele copacilor Poemul se va termina în nuanţe fine, aproape insesiyabile.

A urmat Concertul în la minor pentru vioară şi orchestră de Alexandr Glazunov. Solist a fost titratul solist Alexandru Tomescu.Firul preponderent liric al viorii soliste nu este pus în contrast cu orchestra, iar virtuozitatea evită clişeele, păstrând mereu clară linia melodică.

Tomescu

Având o siguranţă tehnică deosebită şi beneficiind de sunetul viorii Stradivarius, pretaţia violonistului Alexandru Tomescu a avut o expresivitate moderată , dublată de acel aplomb necesar.

Glazunov reuşeşte astfel în acest concert o sinteză între limbajul muzical naţional, influenţat de motive populare cât şi rigoarea armoniă occidentală.După secţiunea cadenţei extrem de dificilă, secţiunea finală va apela la folclorul rusesc în configurarea unei teme dansante, ăntr o notă festivistă.

Totuşi, execuţia şi concepţia acestui concert a fost una de excepţie. Alexandru Tomescu şi a etalat prin calităţilr expresive cât şi pe cele tehnice într un echilibru foarte bine proporţional. Orchestra condusă de tânărul şi talentatul dirijor Petrenko a susţinut sonor demersul solistic într o strălucitoare şi emoţionantă stare psiho emoţională.

Bis ul ofeit de artist a fost Lăutarul de George Enescu din suita Impresii din copilărie aparţinând lui George Enescu! Bis ul a avut darul de a fi un omagiu adus personalităţii acestui deschizător de drumuri, a celui mai mare compozitor român al secolului al XX !lea

După pauză, celebra orchestră engleză a prezentat prima simfonie de Serghei Rahmaninov, în rîe minor.

Prima parte Allegro ma non troppo Partea a II a Allegro animato Partea a III a Larghetto Partea a IV a Allegro con fuoco

 

 

Sursa foto : www.liverpoolphil.com

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo