Criteriul National

RECITAL CAMERAL EXCEPŢIONAL! Cvartetul Aoede a performat în cadrul Festivalului George Enescu!

septembrie 13
10:47 2015

 

 La Sala Mică a Palatului, Cvartetul de coarde Aoede a interpretat lucrări de Sibelius, Şostakovici şi Enescu.Instrumentiştii acestui ansamblu au fost premiaţi la concursuri din Germania, Rusia şi Italia.

Cvartetul-Aoede

Prima piesă inclusă în recital a fost Andante festivo aparţinând lui Jean Sibelius.Această parte lentă a fost compusă în anul 1920. Are un caracter solemn, profund. Limbajul muzical utilizat este o fină sinteză dintre elementele dinamice şi statice. Se remarcă totodată tendinţa de înnoire a posibilităţilor tehnice şi expresive în literatura post romantică de specialitate ce este o preocupare şi în prezent a tuturor compozitorilor.

A urmat Cvartetul numărul 4 în Re Major, op 83 de Dmitri Şostakovici. Compus în anul 1949, acest opus se distinge prin trei atribute esenţializate:frumuseţe, echilibru şi lirism. A fost conceput în forma traiţională a celor 4 părţi.

Prima parte Allegretto va porni de la o temă, o melodie de inspiraţie rusească, interpretată cu timbrul apropiat cimpoiului. Perfecţiunea tehnică şi cumulul de trăiri, de redare a stărilor psiho emoţionale au constituit nişte repere ale acestui stilat cvartet de coarde.

Partea a II a Andantino poate fi considerată o  romanţă în ton elegiac, în care substanţa sonoră se apropie de acel patos cu trimiteri romantice, atât de specific al acestui compozitor rus.

Partea a III a Allegretto va debuta cu intonarea con sordino a unei teme repezi , asemeni unui scherzo, cu acea trimitere omagială adresată peste secole acelor clasici ce au definitivat acest gen ca formă.Trecerea în partea a IV a se va realiza fără pauză  într un nou Allegretto. Această secţiune are o formă liberă, improvizatorică. Virtuozitatea va prima cu acele intrări în succesiune, pasaje strălucitoare ale tututror celor patru instrumentişti. Pe final, atmosfera se va limpezi iar o anumită eleganţă se va instaura. Paleta timbrală cât şi dozajele fine,calculate au demonstrat clasa individuală cât şi coloratura deosebită, realizată colectiv de aceşti rafinaţi muzicieni.

Pe finalul primei părţi, de acelaşi compozitor s au interpretat scene adaptate după Suita teatrală din Hamlet op 11 şi din Comedia umană. Provenite din muzica anilor 1960 a spectacolelor teatrelor din Moscova, ele rr o stare ăelevă un univers aparteTrecerea bruscă dintr o stare în alta a constituit un alt atu.O muzică plină de savoare, extrem de pitorească în care se descrie atât de clar şi tuşe sonore un material al unei fresce al acelor ani.S a remarcat cea de a doua piesă a primei suite ăn care dozajele extrem de reuşite realizate în manieraa pizzicaato a primei secţiuni vor aduce o temă eroică şi luminoasă redată de  viola solistă, pe o pedală continuă de Sol.Atmosfera extrem de rafinată  va reveni în tonalitatea iniţială Do M ajor.Părţile lente triste şi sensibile au avut acea melodică simplă, tenebroasă ce a contrastat cu pasajele pline de emfază sau destul de învolburate ale celor mai mişcate, sugestiv intitulate ca fiind…Comedia umană.N au lipsit nici momentele pline de atmosferă carnavelească ce au încheiat această primă parte.

După pauză, alături de invitatul special, pianistul chilian Alfredo Perl , publicul meloman a avut păarte de o versiune interpretativă plină de sens a Cvintetului op 29 în la minor de George Enescu. Compus în anul 1940, a fost redescoperit şi interpretat postum după 20 de ani.Este considerată una dintre creaţiile enesciene dintre cele mai complexe şi inspirate din epoca maturităţii.Lucrarea e alcătuită din patru mişcări, grupate în două perechi.

În ansamblul ei, lucrarea cu durata de aproximativ 42 de minutepare a fi un adevărat caleidoscop al întregii creaţii enesciene, având un pronunţat aspect autobiografic ce se regăseşte în substanţa sonoră densă.

Cu o textură foarte bogată, polifonică având acea cromatizare intensă a liniilor melodice, acest opus se plasează undeva la graniţa tonalităţii fără a o deforma.Totodată liniile melodice vor fi preluate de la un instrument la altul. Rolul pianului în acest cvintet e unul cât s epoate de obişnuit, deoarece se deosebeşte de alte opusuri similare în careau excelat nume precum Cesar Franck,Gabriel Faure etc

Nenumăratele aplauze şi ovaţii au răsplătit aşa cum se cuvine acest prestigios cvartet.

Sursa foto www.societateamuzicala.ro

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

AU TRECUT DOI ANI DE LA TRAGEDIA DIN CLUBUL COLECTIV… CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Au trecut deja destul de repede doi ani de la tragedia din clubul Colectiv. Neputința pe care au trăit-o majoritatea în acele zile coroborate și cu revolta care a urmat, rămân încă bine întipărite în memoria multora. Multitudinea de evenimente de comemorare din aceste zile ne arată că nu suntem dispuși să lăsăm umbra uitării să se aștearnă în urma incendiului care a luat 64 de vieți.

Colectiv este acea mărturie de netăgăduit, acea expresie plină de tragism pe care și din care foarte puțini au putut înțelege câte ceva. Cert este că lumea a rămas marcată pe moment, ca mai pe urmă, aproape ireversibil, inexplicabil, cu aceeași doză de cinism…a alunecat pe partea uitării.

Momentul Colectiv ne-a adus nu doar pierderea unor oameni de care suntem cu toții iremediabil legați. Ci, a fost vorba și de un fel de trezire involuntară, care ne-a pus în față un adevăr crud: corupția chiar ucide. Iar, dacă stăm și reflectăm câteva momente, fără a avea pretenția de a ne situa în postura de ”judecători”, cu acea durere a omului rănit, vom ajunge la anumite concluzii, despre care s-a tot scris și strigat cu voce tare, sinonimă cu acea dorință de a nu renunța până în ziua în care vom transcede și ne vom alătura lor, cu mențiunea și rugămintea adresată Cerului de a nu avea acel tragic sfârșit!

Tineri aceia deosebiți nu meritau să moară în asemenea chinuri. Tineri aceia meritau tratați cu mare grijă de către cei specializați și în măsură să îi aline, să le asigure o speranță…Dar, din nefericire, nimeni și nimic nu au putut să le schimbe destinul.

Așa s-a ajuns cu acțiunea de a protesta, atunci când o mare de oameni a decis să strige și să vocifereze, pe deplin întemeiat contra lentorii, neajunsurilor, incapacității Sistemului. Astfel, fără de acest spirit civic, care ulterior a fost confiscat de către unele partide nu se putea face vreo schimbare.

Datoria, dreptul de a manifesta, de a dezbate cu argumente, de a vocifera atunci când guvernanții greșesc și de a semna petiții pentru a cere și a obține o schimbare veritabilă este unul garantat de bunul simț, dacă de Constituție, se tot încearcă, spre a fi eliminat, treptat-treptat.........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo