Criteriul National

RECITAL CAMERAL EXCEPŢIONAL! Cvartetul Aoede a performat în cadrul Festivalului George Enescu!

septembrie 13
10:47 2015

 

 La Sala Mică a Palatului, Cvartetul de coarde Aoede a interpretat lucrări de Sibelius, Şostakovici şi Enescu.Instrumentiştii acestui ansamblu au fost premiaţi la concursuri din Germania, Rusia şi Italia.

Cvartetul-Aoede

Prima piesă inclusă în recital a fost Andante festivo aparţinând lui Jean Sibelius.Această parte lentă a fost compusă în anul 1920. Are un caracter solemn, profund. Limbajul muzical utilizat este o fină sinteză dintre elementele dinamice şi statice. Se remarcă totodată tendinţa de înnoire a posibilităţilor tehnice şi expresive în literatura post romantică de specialitate ce este o preocupare şi în prezent a tuturor compozitorilor.

A urmat Cvartetul numărul 4 în Re Major, op 83 de Dmitri Şostakovici. Compus în anul 1949, acest opus se distinge prin trei atribute esenţializate:frumuseţe, echilibru şi lirism. A fost conceput în forma traiţională a celor 4 părţi.

Prima parte Allegretto va porni de la o temă, o melodie de inspiraţie rusească, interpretată cu timbrul apropiat cimpoiului. Perfecţiunea tehnică şi cumulul de trăiri, de redare a stărilor psiho emoţionale au constituit nişte repere ale acestui stilat cvartet de coarde.

Partea a II a Andantino poate fi considerată o  romanţă în ton elegiac, în care substanţa sonoră se apropie de acel patos cu trimiteri romantice, atât de specific al acestui compozitor rus.

Partea a III a Allegretto va debuta cu intonarea con sordino a unei teme repezi , asemeni unui scherzo, cu acea trimitere omagială adresată peste secole acelor clasici ce au definitivat acest gen ca formă.Trecerea în partea a IV a se va realiza fără pauză  într un nou Allegretto. Această secţiune are o formă liberă, improvizatorică. Virtuozitatea va prima cu acele intrări în succesiune, pasaje strălucitoare ale tututror celor patru instrumentişti. Pe final, atmosfera se va limpezi iar o anumită eleganţă se va instaura. Paleta timbrală cât şi dozajele fine,calculate au demonstrat clasa individuală cât şi coloratura deosebită, realizată colectiv de aceşti rafinaţi muzicieni.

Pe finalul primei părţi, de acelaşi compozitor s au interpretat scene adaptate după Suita teatrală din Hamlet op 11 şi din Comedia umană. Provenite din muzica anilor 1960 a spectacolelor teatrelor din Moscova, ele rr o stare ăelevă un univers aparteTrecerea bruscă dintr o stare în alta a constituit un alt atu.O muzică plină de savoare, extrem de pitorească în care se descrie atât de clar şi tuşe sonore un material al unei fresce al acelor ani.S a remarcat cea de a doua piesă a primei suite ăn care dozajele extrem de reuşite realizate în manieraa pizzicaato a primei secţiuni vor aduce o temă eroică şi luminoasă redată de  viola solistă, pe o pedală continuă de Sol.Atmosfera extrem de rafinată  va reveni în tonalitatea iniţială Do M ajor.Părţile lente triste şi sensibile au avut acea melodică simplă, tenebroasă ce a contrastat cu pasajele pline de emfază sau destul de învolburate ale celor mai mişcate, sugestiv intitulate ca fiind…Comedia umană.N au lipsit nici momentele pline de atmosferă carnavelească ce au încheiat această primă parte.

După pauză, alături de invitatul special, pianistul chilian Alfredo Perl , publicul meloman a avut păarte de o versiune interpretativă plină de sens a Cvintetului op 29 în la minor de George Enescu. Compus în anul 1940, a fost redescoperit şi interpretat postum după 20 de ani.Este considerată una dintre creaţiile enesciene dintre cele mai complexe şi inspirate din epoca maturităţii.Lucrarea e alcătuită din patru mişcări, grupate în două perechi.

În ansamblul ei, lucrarea cu durata de aproximativ 42 de minutepare a fi un adevărat caleidoscop al întregii creaţii enesciene, având un pronunţat aspect autobiografic ce se regăseşte în substanţa sonoră densă.

Cu o textură foarte bogată, polifonică având acea cromatizare intensă a liniilor melodice, acest opus se plasează undeva la graniţa tonalităţii fără a o deforma.Totodată liniile melodice vor fi preluate de la un instrument la altul. Rolul pianului în acest cvintet e unul cât s epoate de obişnuit, deoarece se deosebeşte de alte opusuri similare în careau excelat nume precum Cesar Franck,Gabriel Faure etc

Nenumăratele aplauze şi ovaţii au răsplătit aşa cum se cuvine acest prestigios cvartet.

Sursa foto www.societateamuzicala.ro

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu