Criteriul National

REMARCABIL! Scrisoare deschisă conducerii României!

REMARCABIL! Scrisoare deschisă conducerii României!
martie 24
13:03 2016

Bruxelles,

23/03/2016

Lucia

Vă scriu această scrisoare deschisă la o zi dupa atentatele care au însângerat capitala Belgiei din perspectiva unui civil care a lucrat în calitate de consultant la Kabul (Afganistan) pentru UNDP (românește PNUD- Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare) și care se află, tot din motive profesionale, la Bruxelles, din septembrie 2015.

Imediat dupa atentat am fost sunată la telefon de buna mea colegă de bancă din liceu și facultate, care locuiește la Tel Aviv de mai bine de 30 de ani. Mi-a subliniat faptul că din relatarile turiștilor israelieni care se aflau pe aeroportul Zaventem reiese faptul că autoritățile n-au știut ce să facă în cazul unui atentat terorist de proporții și că haosul care a urmat a fost provocat de panica și lipsa unei strategii pentru situații de criză. Aceasta relatare mi-a adus aminte faptul că, pentru a lucra în Afganistan, am fost nevoită să fac două pregătiri (trainings) axate pe securitate în zone de conflict. Pregătirea a fost urmată de examene pe care trebuia să le trec dacă vroiam să lucrez în Afganistan. Ajunsă la Kabul, am urmat alt curs intensiv numit SSAFE, pregătire pentru situații de criză. Cursul a durat șapte zile, timp în care am învățat cum să dau prim ajutor răniților grav, să supraviețuiesc unui atac terorist,  să recunosc tipurile de incendii și să le sting cu mijloace la îndemână, cum să mă comport în timpul unui kidnapping, etc. Motivul pentru care am dat aceste detalii este foarte clar, situația actuală cere ca România să pregatească  autoritățile și populația civilă pentru situații de criză. Faptul că știu ce să fac în caz de atac terorist m-a făcut să nu intru în panică ieri la Bruxelles. Nici nu vă dați seama ce mult înseamnă o pregătire adecvata pentru situații de criză.

Lucia Kabul 1 dec2013

Punctez câteva elemente pe care le consider absolut necesare:

  1. Autoritățile trebuie să pregătească planuri cuprinzând măsurile detaliate care trebuie luate în cazul unui atentat terorist multiplu în locuri închise dens populate: aeropoarte, gări, malluri, teatre, săli de spectacole și cinematografe, etc. etc. Același lucru este valabil pentru cutremure, incendii, inundații și alte cazuri de forță majoră. Este vital ca poliția și jandarmeria,unitățile anti-tero, pompierii,  medicii de salvare și toți cei implicați imediat în salvarea victimelor să știe exact ce să facă minut după minut. De aceea planurile detaliate pentru fiecare tip de criză și multiple simulări sunt absolut necesare.
    1. Directorii/managerii locurilor publice menționate mai sus, și nu numai, trebuie să primească training adecvat cu privire la dirijarea unei situații de criză. Acest training ar trebui să devină obligatoriu pentru toți cei care conduc instituții publice și private. Fiecare instituție trebuie să aibă planuri detaliate de acțiune în caz de atac terorist, cutremure, incendii, inundații, calamități.
    2. Populația civilă trebuie pregătită să facă față unor situații de criză. Oamenii trebuie să știe ce să facă în caz de atac terorist cu arme de foc, explozii de bombe, cutremur, incendiu major, inundații. etc. Asta nu înseamnă a induce un sentiment de panică ci de a da oamenilor siguranța că știu ce sa facă într-un moment de criză. Lucruri simple pot salva viața. Un exemplu: cutremurul din 4 martie 1977 m-a găsit în strada pe mine și pe sora mea. În timp ce mulți
      1. s-au adăpostit sub clădiri și au murit ca urmare a cărămizilor și bucăților de tencuială căzute, eu am fugit în mijlocul străzii, în spațiu liber, trăgând-o după mine și pe sora mea. Amândouă suntem în viață pentru că am știut unde să ne plasăm în timpul cutremurului.
      2. Statul român trebuie să colaboreze cu ONU și Israel, care au o mare experiență în prevenirea și gestionarea situațiilor de criză majoră, inclusiv atacuri teroriste . Trebuie să învățăm de la experți cum să gestionăm crizele majore, de orice natură ar fi.

      În lumina celor de mai sus, am rugămintea ca toți factorii de decizie din România să ia în considerare propunerile de la punctele 1 la 4.

      Mai este încă ceva. Între ianuarie 1990 și decembrie 1991 am fost redactor principal al secției de politică externă a ziarului “Dreptatea” al PNȚCD. Am scris mai mult de 200 de articole în care analizam evenimente internaționale. Experiența mea de analist politic îmi spune ca statul Daesh se află într-o situație de mare criză. Un stat în care omul nu are nicio valoare și care e într-o situație disperată recurge la măsuri disperate. Situația de amenințare va continua iar noi trebuie să fim pregătiți să trăim într-o lume mai puțin sigură, cel puțin pentru o vreme.

      Romanii spuneau: Si vis pacem para bellum – „dacă vrei pace pregătește-te de război”- Daesh a declarat deja război Europei. Indiferent ce se decide la nivel de UE, România trebuie să pună la punct strategia, legislația si procedurile de gestionare al actelor teroriste. Rog factorii de conducere ai statului român să ia în considerație propunerile mele și să acționeze în consecință.

      Cu deosebită stimă,

      Lucia Stefan

      NB: Opiniile  exprimate mai sus sunt strict personale și nu angajează cu nimic clienții mei din trecut sau prezent. Imaginea mă reprezintă în timpul trainingului SSAFE (Safe and Secure Approaches in Field Environment), Kabul 2013

      © Lucia Ștefan

      All rights reserved

Redacția ziarului Criteriul Național mulțumește doamnei Lucia Ștefan pentru disponibilitatea și acceptul de a prelua această impresionantă Scrisoare deschisă adresată autorităților române!

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu