Criteriul National

Royal Concertgebouw din Amsterdam cu Daniele Gatti au redat fidel viziunea interpretativă asupra jocului dar și a Raiului

Royal Concertgebouw din Amsterdam cu Daniele Gatti au redat fidel viziunea interpretativă asupra jocului dar și a Raiului
septembrie 23
22:03 2017

La Sala Mare a Palatului, Orchestra Royal Concertgebouw din Amsterdam, cu maestrul dirijor italian Daniele Gatti, dimpreună cu soprana Chen Reiss a oferit publicului meloman un program interesant  a cuprins Simfonia nr. 82 „Ursul” în do major Hob I:82 a lui Josef Haydn dar si o versiune fresh a celei de-a Patra Simfonii de Gustav Mahler.

Royal-Concertgebouw-Orchestra-2-1024x683

Prima parte a concertului a inclus  o simfonie clasică. Simfonia numerotată ca  fiind a 82-a este cunoscută și ”botezată” ca „Ursul”. Ca și în pseudonimele tuturor simfoniilor lui Haydn, nu a provenit de la compozitor. În schimb, numele provine dintr-o caracteristică recurentă din ultima mișcare (inclusiv faimoasa sa deschidere), în care Haydn imită tonalitatea unei gafe a unui vestit cimpoier al epocii-Dudelsack, printr- o dronă mică susținută, accentuată de o notă de grație asupra ritmului .În limbajul muzical de specialitate, o dronă este un efect armonic, monofonic sau acompaniament, în care o notă sau o coardă este continuu susținută în toată piesa sau în cea mai mare parte.

Lucrarea este în formă standard de patru mișcări și are în componență flaut, doi oboi, doi fagoți, corni și / sau trompete, timpani, continuo (clavecin) și grupul de streich(corzi.) Sursele manuscrisului care se confruntă în prealabil fac necorectarea exactă a instrumentelor de alamă. În mod obișnuit, Orchestra Royal Concertgebouw din Amsterdam a avut atât corni, cât și trompete.

Simfonia e structurată :

1.Vivace Assai, 3/4
2.Allegretto, 2/4 în formă dublă de variație.
3.Menuet e Trio, 3/4
4.Finale: Vivace, 2/4

Această tonalitate curioasă- Do Major a determinat un aranjament de pian al simfoniei din 1829 să fie intitulat „Danse de l’Ours”, cea mai veche apariție tipărită cunoscută a acestei…porecle. Aceasta este o referire clară a muzicii utilizate pentru a însoți urșii… la dans – o formă populară de divertisment stradal, extrem de gustat în acea epocă.

Interpretarea a păstrat din plin rigoarea spiritului clasic, iar nota particulară, efervescentă a acestei simfonii a fost redată cu spontaneitate.

După pauză am avut plăcerea de a audia un opus deosebit, din absolut toate punctele de vedere.Simfonia a patra de Mahler este structurată în patru părți:

  1. Bedächtig, nicht eilen (Moderat, deloc grăbit) (Formă de sonată)
  2. In gemächlicher Bewegung, ohne Hast (În mișcare lejeră, fără grabă) (Scherzo și Trio)
  3. Ruhevoll, poco adagio (Pașnic, ușor lent) (Temă și variațiuni)
  4. Sehr behaglich (Foarte convenabil) (Strofică)

Ca amănunt tehnic, de culoare am remarcat faptul că această simfonie este compusă pentru o orchestră destul de mică pentru standardele lui Mahler, nefiind folosiți trombonii și tuba.

Simfonia a IV-a este ultima din grupul Wunderhorn, iar o legătură înapoi către precedenta, cea de-a treia este confirmată de un citat in cea de-a patra mișcare a acestei lucrări, în finala acestuia.

După ce părerea mondială a sunetului și a intelectualității lui Mahler a patra s-a schimbat profund, lumea muzicală a avut numai de câștigat din ceea ce înseamnă muzica cultă, rafinată, specifică repertoriului oricăror orchestre simfonice care se respectă.

Acest lucru s-a produs și în penultima seară a Festivalului George Enescu.

Simfonia e proiectată în tonalitatea luminoasă- Sol major.  A fost compusă de Gustav Mahler între anii 1899 și 1900 și include un cântec compus de Mahler în 1892. Cântecul, „Das himmlische Leben”,prezintă viziunea unui copil asupra Raiului. Este interpretat de o soprană în ultima parte a simfoniei. Deși este de obicei descrisă ca fiind în Sol major, simfonia adoptă o abordare filosofică a muzicii, văzute prin natura speciale a percepției copilărești, în special așa cum este adusă în discuție asupra acelor lucruri pe care Mahler le-a dat sens în cele două lucrări anterioare: întrebări despre existență, despre ceea ce se întâmplă după moarte, despre ceea ce se află în spatele în fiecare zi, toate cu poemele incluse și cunoscute ca fiind „Des Knaben Wunderhorn”.

Interpretarea vie a acestei prestigioase orchestre europene a transpus pe oricare meloman în starea de grație a cântecului „Das Himmlische Leben” („Viața cerească”) despre care l-a gândit pentru prima oară ca finalul neobișnuit al acestei lucrări.

În mod clar, cuvintele care detaliază cerul, văzute prin ochii unui copil, au pictat o imagine puternică, iar existența acestei mișcări înainte de compoziția celor trei precedente poate avea puternice reverberații. Interpretarea sopranei Chen Reiss a fost una de excepție. Am remarcat fidela dicție dar si tehnica rafinata a impostației. Mai mult,faptul că percepțiile inocenței copiilor nu sunt nevinovate, ci, de fapt, toate cunoscute și unice, au fost redate cu inteligență de către titrata soprană Chen Reiss.

Am remarcat de asemenea ideile de tip „cluster” în jurul căruia este construită simfonia, la care Gustav Mahler se va întoarce în lucrările compuse mai târziu, în viitor. Prin urmare, în această lucrare nu există nicio luptă reală cu problemele de existență și cu greu niciun fel de preocupare cu conflictul. Din acest motiv, simfonia a patra este adesea portretizată ca fiind cea mai puțin tulburătoare lucrare a lui Mahler și există un adevăr în acest aspect la toate nivelele- muzical,textual dar și energetic.

Componenții Orchestrei Royal Concertgebouw din Amsterdam au fost admirabili.Din moment ce aceasta este cea mai scurta simfonie a lui Mahler   șiuna dintre  cele mai frumoase prin calitatea și mesajul redat, prin textura, prin coloritul său, pot spune deschis că aceasta versiune și-a castigat locul ca fiind una dintre cele mai populare, apreciate și accesibile publicului prezent.

Pentru dirijorul italian Daniele Gatti acest lucru a însemnat întotdeauna un act de echilibrare. Accentuarea elementelor serene cu unele mai întunecate ( rarissime) au devoalat acea dragoste emoțională, iar natura specială a feeriei , a expunerii Raiului a fost aievea. Cei mai mulți dirijori au harul de a crea sau recrea opusul mahlerian, iar maestrul Daniele Gatti a reușit, printr-o concentrare , dăruire exemplară. Iar acest deziderat a întrunit acel domeniu de excelență și chiar ceea ce este „crème de la crème”- viziunea Raiului proiectată prin inocența, puritatea actului artistic.

Ropotele de aplauze și chemările nenumărate au răsplătit așa cum se cuvine pe acești artiști, care au interpretat și au lăsat o impresie cu totul deosebită publicului meloman.

Sursa foto : Festivalul George Enescu la TVR

Cronica acestui concert a fost oferită de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor-șef al platformei media Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

AU TRECUT DOI ANI DE LA TRAGEDIA DIN CLUBUL COLECTIV… CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Au trecut deja destul de repede doi ani de la tragedia din clubul Colectiv. Neputința pe care au trăit-o majoritatea în acele zile coroborate și cu revolta care a urmat, rămân încă bine întipărite în memoria multora. Multitudinea de evenimente de comemorare din aceste zile ne arată că nu suntem dispuși să lăsăm umbra uitării să se aștearnă în urma incendiului care a luat 64 de vieți.

Colectiv este acea mărturie de netăgăduit, acea expresie plină de tragism pe care și din care foarte puțini au putut înțelege câte ceva. Cert este că lumea a rămas marcată pe moment, ca mai pe urmă, aproape ireversibil, inexplicabil, cu aceeași doză de cinism…a alunecat pe partea uitării.

Momentul Colectiv ne-a adus nu doar pierderea unor oameni de care suntem cu toții iremediabil legați. Ci, a fost vorba și de un fel de trezire involuntară, care ne-a pus în față un adevăr crud: corupția chiar ucide. Iar, dacă stăm și reflectăm câteva momente, fără a avea pretenția de a ne situa în postura de ”judecători”, cu acea durere a omului rănit, vom ajunge la anumite concluzii, despre care s-a tot scris și strigat cu voce tare, sinonimă cu acea dorință de a nu renunța până în ziua în care vom transcede și ne vom alătura lor, cu mențiunea și rugămintea adresată Cerului de a nu avea acel tragic sfârșit!

Tineri aceia deosebiți nu meritau să moară în asemenea chinuri. Tineri aceia meritau tratați cu mare grijă de către cei specializați și în măsură să îi aline, să le asigure o speranță…Dar, din nefericire, nimeni și nimic nu au putut să le schimbe destinul.

Așa s-a ajuns cu acțiunea de a protesta, atunci când o mare de oameni a decis să strige și să vocifereze, pe deplin întemeiat contra lentorii, neajunsurilor, incapacității Sistemului. Astfel, fără de acest spirit civic, care ulterior a fost confiscat de către unele partide nu se putea face vreo schimbare.

Datoria, dreptul de a manifesta, de a dezbate cu argumente, de a vocifera atunci când guvernanții greșesc și de a semna petiții pentru a cere și a obține o schimbare veritabilă este unul garantat de bunul simț, dacă de Constituție, se tot încearcă, spre a fi eliminat, treptat-treptat.........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo