Criteriul National

Sfaturi despre importanta cartilor duhovnicesti in viata noastra

Sfaturi despre importanta cartilor duhovnicesti in viata noastra
decembrie 04
16:50 2018

Lectura este cunoscuta ca fiind cel mai bun mijloc de comunicare a valorilor culturii universale, insa totodata si o hrana spirituala care aduce foarte multe beneficii in viata duhovniceasca si in lupta cu patimile. O lectura aleasa potrivit il poate indemna pe om sa mediteze asupra adevarurilor esentiale legate de viata, dar si de moarte.

Librariile prezinta rafturi uriase si largi incarcate cu diverse carti care pot fi mai mult sau mai putin utile nevoilor noastre, acest lucru fiind unul relativ deoarece depinde in cea mai mare masura de ceea ce isi doreste fiecare sa gaseasca. Cartile care pastreaza si reformuleaza cuvantul divin pentru a fi accesibil fiecarei persoane in parte sunt considerate o adevarata comoara de fiecare dintre cei care au reusit sa le lectureze si totodata sa fructifice intelesele mai mult sau mai putin ascunse din fiecare continut.

Din pacate, opiniile mai multor persoane sunt diferite, in sensul ca acestia considera achizitionarea unei carti drept o investitie inutila pentru ca odata ce a fost citita, ea nu mai poate fi folosita si intr-un alt scop.  Aceasta este o parere superficiala care nu trece dincolo de aspectele ce tin de latura materiala si cele de suprafata deoarece esenta este cea care conteaza, mai exact semnificatiile si ceea ce poate schimba o asemenea carte. Cand vorbim despre carti ortodoxe sau crestine, putem asocia imediat maniera in care acestea iti pot modela sufletul si iti schimba viata incetul cu incetul.

Cum ne ajuta lecturarea cartilor crestine?

Biblia este „cartea de capatai” a crestinismului, din ea izvorasc toate invataturile si principiile dupa care se ghideaza orice crestin si nu numai, intregi culturi contemporane. Multi ar crede ca ar fi singura carte ce ar trebui rasfoita de un crestin pentru ca ea este cea care prezinta cuvantul lui Dumnezeu in toata complexitatea sa si cel pe care trebuie sa il urmam de-a lungul vietii. Acest lucru nu este unul gresit, insa nu de fiecare data este si suficient.

Natura umana este una foarte complexa, iar comportamentele ce o insotesc imprevizibile de cele mai multe ori. Pentru ca un bun crestin sa poata infrunta toate obstacolele ce ii apar in cale si sa fie imun in fata oricaror ispite care il tenteaza, are nevoie sa fie cat mai aproape de invataturile divine si de sfaturile duhovnicesti. In cursul vietii, sunt necesare mult prea multe carti de acest fel pentru a putea sa te apropii cat mai mult de obiectivul pe care il are orice credincios, desavarsirea.

In drumul nostru lung si intortocheat spre desavarsire si perfectionare duhovniceasca, pot surveni multe lucruri care sa ne impiedice. Printre acestea se enumera si intelegerea eronata sau mult mai dificila a  mesajului biblic, motiv pentru care existenta cartilor crestine devine una foarte importanta. Cu ajutorul lor, descoperim diverse invataturi, sfaturi si practici specifice unui crestin care sa ni se insusim si sa le deprindem in viata noastra. Inspiratia divina care i-a condus pe multi dintre acesti autori sa scrie asemenea carti au rolul de a ne ajuta pe noi sa receptam voia lui Dumnezeu intr-un mod mai simplu si accesibil in unele din circumstantele in care Biblia poate parea mai complicata.

 

Este important sa fructificam intelesele si povetele pe care le gasim in cartile crestine. Avem tendinta de a urmari lucrurile simple si fugim de eforturile trupesti sau sufletesti, astfel ca ne odihnim in citire si prea putin in traire. Vedem lucrurile marete realizate de oamenii drepti si chiar ne minunam, insa nu reusim de fiecare data sa fim miscati de dorinta jertfelnica de a urma.

Comentarii

Comentarii

Tags
Share

Despre autor

Catalin Mihai

Catalin Mihai

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

Despre „dreptatea” care cere ”justiție” și importanța ei - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dintru început, pentru a vă asigura, cu toată sinceritatea, vreau să vă aduc la cunoștință faptul că acest material nu este conceput a fi unul strict tehnic, înveșmântat în termeni academici greoi. Cu aceeași deschidere vreau să vă mulțumesc și să vă asigur totodată că acest material nu se vrea a fi unul complet, deoarece în rândurile de mai jos voi încerca să realizez o sinteză a unor considerații pe baza evidențelor, în care mi-am propus temerara clarificare a noțiunilor de „dreptate” și de ”justiție”, văzute din mai multe unghiuri de vedere. De aceea, tot ceea ce este cuprins în spațiul acestui material este pur subiectiv dar și perfect argumentat. Luând în considerare acestea, orice fel de încercare de a aduce laude sau dimpotrivă de a cere desființarea totală sau parțială, prin forța și justețea argumentelor vă revin în integralitate, indiferent de natura sau de scopul motivării dumneavoastră în prealabil.

Ca urmare a tuturor celor convenite, ceea ce voi realiza direct sau indirect poate fi comentat și analizat, dezbătut deoarece numai într-o asemnea manieră, prin varietatea punctelor de vedere, prin cumulul de informații și forța argumentelor sustenabile ce creează punți de legătură.De aceea se poate vorbi deschis, fără menajamente despre aceste concepte, virtuți în această societate postmodernă măcinată de griji, de consumerism cât și de vicii.

Din punctul meu de vedere, această opțiune de a avea păreri și de a le susține reprezintă și respectă cu adevărat libertatea și demnitatea oricărui semen. Iar puterea reală, justificată la care oamenii speră să găsească ajutor este dată de către Acel Creator, care are grijă de fiecare dintre noi și care ne inspiră sau ne poate transforma în creațiile sale apropiate, desăvârșite Lui. Urmând acest fir călăuzitor, aș îndrăzni să vă spun că nu voi folosi în acest caz doar simple metafore, ci totul se dorește să fie legat de rolul și semnificația care i se acordă noțiunilor extinse de dreptate, de justiție.

Din cele mai vechi timpuri, chiar din momentul în care Cain l-a ucis pe Abel se produce în lume o separație între prigoniți și victimă, între ucigaș și cel ucis, sacrificat din răutate .Aceasta cse va transmite și se va amplifica tuturor generațiilor, inclusiv celor din actualitate. Setea de răzbunare de răutate a lui Cain cât și a urmașilor săi se poate identifica fără niciun fel de impediment.Tot așa, ideea de jertfă, de asumare a urmașilor lui Abel a constituit chiar unul dintre atributele omenești de prim rang. Însă, între aceste modele transparente există și alte atribute,virtuți (posibil moștenire a scânteii divine,a harului cu care suntem fiecare dintre noi înzestrați) precum dreptatea,cinstea,corectitudinea dar și justiția.

Numai că, din momentul izgoniți din grădina Edenului a protopărinților noștri Adam și Eva, aceste caracteristici psihice și volitive nu au mai fost că la început,în binecuvântatul moment al Creației.Răzvrătirea, ascultarea de șarpe,călcarea poruncii a dus la pervertirea omului cât și a întregii creații de pe pământ. Automat,sentimentele faptele și gândurile „de a fi ca Dumnezeu” și de a stăpâni,de a cunoaște creația s-au amestecat într-un mod incredibil. De aici înainte, moartea, păcatul au devenit firești tuturor, ca și setea anumitor semeni de a clama dreptatea, de a invoca fondat justiția omenească.

Revenind la unul dintre cele mai importante motive care au generat acestea văzute ca fiind antagonice- pe de o parte Dreptatea Lui Dumnezeu materializată prin izgonirea din Rai și nedreptatea lui Cain care l-a ucis pe fratele său Abel-putem descoperi și alte fațete ale acestor evenimente consemnate în Cartea Cărților.

Unii exegeți ai Vechiului Testament precum sfântul Chiril al Alexandriei interpretează însă în profunzime textul, plecând de la pedeapsa înşeptită pentru cel care l-ar ucide pe Cain din cartea Facerii .Surprinzător sau nu, în opinia acestui om înduhovnicit nu ar fi vorba doar de un singur păcat, ci de o înlănţuire de şapte păcate, care au pus stăpânire pe Cain. Deja când Dumnezeu i se adresează, vorbindu-i despre natura păcatului, Cain comisese trei din cele şapte.

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Partener media exclusiv

Revista presei