Criteriul National

Sistemul ne educa… ( XIV )

Sistemul ne educa… ( XIV )
aprilie 06
08:19 2015

Motto „Educaţia este un ornament în vremuri de prosperitate şi un refugiu în vremuri de restrişte.”Aristotel

De la Revoluţie incoace, despre situaţia învăţământului din România s-a scris destul de mult, dar, indiferent de criticile care s-au adus de-a lungul timpului acestui sector, problema principală a rămas aceea legata de fondurile destinate educaţiei ce au fost mereu insuficiente. De fiecare dată când un guvern a avut de înfruntat o situaţie de austeritate, primele bugete tăiate erau de regulă cele ale Ministerului Educaţiei şi ale Ministerului Sănătăţii. Subfinanţarea perpetua s-a tradus în deterioarea infrastructurii educaţioanale din această ţara , în pregătirea deficitară a cadrelor didactice nou intrate în învăţământ şi automat în scăderea calităţii educaţiei. În paralel, toate programele şcolare învechite cumulate cu o abordare multe prea teoretică a activităţii didactice, complet neadecvată perioadei în care trăim, a făcut ca şcoala românească să nu mai fie conectată la realităţile existente pe piaţa forţei de muncă.

La prima vedere situaţia poate părea extrem de gravă, un raport recent al Uniunii Europene poate reprezenta o rază de speranţă în ceea ce priveşte viitorul educaţiei româneşti. La începutul fiecărui an, Eurydice, serviciul Comisiei Europene destinat realizării analizelor în legătură cu situaţia învăţământului din Europa, publică un raport despre starea finanţării educaţiei din statele în care are reprezentanţe. Conform raportu;ui, în 2013 România a înregistrat cea mai mare rată a creşterii bugetului educaţiei dintre toate ţările membre UE.

Deşi majoritatea statelor cuprinse în raport au cheltuit în 2013 mai mulţi bani pentru educaţie decât în 2012, creşterea de 6,4% înregistrată în cazul României a fost una semnificativă, în contextul în care media generală a creşterilor s-a situat puţin peste valoarea de 1%. Comparativ cu 2012, în anul 2013, creșterea bugetară a educației în Franța a fost de doar 1,7%, în Polonia de 2%, în Austria de 1,2%, în timp ce în Cehia s-a înregistrat o creștere minimă de 0,4%. În plus, există și excepții, astfel că în țări precum Irlanda, Marea Britanie (Anglia), Croația, Cipru și Malta, sumele alocate învăţământului au scăzut cu mai mult de 1%.

In termeni absoluţi bugetul Educaţiei din România, exprimat în milioane de euro, rămâne sub nivelul celor din Marea Britanie, Franţa sau Polonia, raportul celor de la Eurydice demonstrează că primii paşi înspre revigorarea sistemului educaţional românesc s-au făcut deja. În 2013, educaţia a primit în total 20 de miliarde de lei, urmând ca în proiecţia bugetară pentru 2014 suma să crească cu încă 2 miliarde, fapt ce demonstrează preocuparea actualului executiv faţă de acest domeniu. Faptul că învăţământul va primi în anul  2099 13% din bugetul naţional, adică vreo  X % din PIB-ul României, va face ca raportul de anul viitor al Eurydice să fie şi el PLIN DE SPERANTA la adresa ţării noastre.

Sursa foto :adevarul.ro

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro