Șomajul tehnic sau activitatea la distanță? Cum este simțit impactul pandemiei COVID-19 de afacerile mici și mijlocii în România?
Din cauza situației mondiale provocate de epidemia Coronavirusului, industriile chiar și celor mai dezvoltate țări suferă pierderi majore. Dacă unele companii cu bugete mari au reușit să se reprofileze, afacerile mici și mijlocii încearcă să supraviețuiască, din greu, în lipsa solicitărilor venite din partea clienților și, prin urmare, în lipsa bugetelor pentru desfășurarea activităților. Consecințele carantinei și stării de urgență instituită de către autorități funcționează ca un domino care influențează fiecare afacere în parte.
Conform unui studiu efectuat de PwC România, circa 37% dintre afaceri și-au sistat total sau parțial activitatea, în timp ce 20% și-au scurtat lista de servicii și/sau au redus din personal, ceea ce a dus la un șomaj tehnic parțial, acesta atingând cifra de 27%.
Din dorința de a păstra numărul stabil de angajați, unele companii se mobilizează și apelează la diferite metode pentru a face față crizei pandemice mondiale. Astfel, 19% dintre afaceri nu și-au întrerupt activitatea și încă dețin capacitatea de a plăti salariile angajaților, dar prezintă o scădere a cifrei de afaceri cu 25%. Această cifră implică mai multe aspecte printre care scăderea vânzărilor, scăderea eficienței și performanței angajaților și/sau consecințele domino menționate anterior (întârzierea furnizorilor, probleme de ordin logistic sau de transport etc).
Ce acțiuni întreprind angajatorii pentru a reduce costurile și a supraviețui?
Afacerile mijlocii se confruntă cu principala problemă, cea de ordin financiar. Aceștia sunt în căutarea diferitor metode de a reduce cheltuielile de întreținere și derulare a afacerii sale. Totuși, doar 11% dintre angajatori iau în considerare concedierile, restul fiind alarmați de pierderea autorității pe piață și își mobilizează angajații în vederea găsirea soluțiilor pentru a menține compania pe piață. În același context, unii au găsit soluții temporare, cum ar fi încurajarea concediului de odihnă sau a unui concediu fără plată parțial, sistarea angajărilor sau reducerea orarului de muncă.
Totuși, în această perioadă dificilă reușesc să supraviețuiască companiile care se adaptează rapid la schimbările pieței și la solicitările consumatorilor. Astfel, munca la distanță a devenit oportunitatea principală de care profită multe companii din România. Având competențe digitale elementare/avansate, angajații sunt îndemnați să continue îndeplinirea sarcinilor la domiciliu și să prezinte rapoarte de activitate. Totuși, există și afaceri care nu și-au mutat angajați pe remote din cauza specificului activității sale. Astfel, 18% dintre companii încă nu știu dacă vor aplica prevederile privind șomajul tehnic din varii motive, fie neclare, fie încă nu au analizat riscul care îi paște dacă ar face-o. În acest sens, au fost anunțate câteva măsuri care au scopul de atenuare a impactului în sectoarele afectate și de susținere a domeniile care vor fi suprasolicitate în această perioadă de criză.
Una din aceste măsuri este suspendarea sau, după caz, neînceperea executării silite pentru datoriile bugetare, rambursarea mai rapidă a TVA, suspendarea acțiunilor de control. În plus, s-a mers și pe amânarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale pentru 25 aprilie 2020.
Pentru a da dovadă de solidaritate și empatie, afacerile din România s-au mobilizat și oferă ajutor celor care fac față cu greu acestor timpuri dificile. Una dintre aceste companii este agenția de SEO și digital marketing SEOLITTE care îndeamnă afacerile mici și mici mijlocii aflate în impas să nu piardă speranța și să-și treacă activitatea pe Online.
În plus, echipa agenției oferă 2 ore de consultanță gratuită celor care își doresc o promovare digitală calitativă. Seolitte – aliatul tău în marketing care vinde!