Criteriul National

SUB DOMINAŢIA LUI BEETHOVEN!San Fransisco Symphony Orchestra şi a luat adio de la Festivalul Enescu cu un program memorabil!

septembrie 08
10:44 2015

 

Orchestra Simfonică din San Fransisco dirijată de Michael Tilson Thomas a susţinut ieri, 7 Septembrie de la ora 20 , al doilea concert de la Sala Palatului, avînd un program lucrări de Enescu, Adams şi Beethoven.

symphony San Fransisco

Prima lucrare a serii a fost opusul enescian Voix de la Nature. Desfăşurată într o mişcare lentă, plină de nostalgie în care fiecare idee muzicală a fost tât de atent finisată, lucrarea a creat cadrul necesar al pregătirii numerosului public cu muzica actuală, contemporană.Sentimentul elegiac din ultimul opus reconstituit al lui George Enescu va persista da capo al fine, în pofida faptului că, la un moment dat se va insera un alt motiv generativ, diferit de cel iniţial.Totuşi, opusul se va termina într o notă plină de mister, de sensibilitate.Această lucrare poate fi considerată un admirabil studiu de polifonie.

A urmat poate lucrarea cea mai originală, cea mai plină de haz din întraga seară şi poate din întreg festivalul Absolute Jest (Glumă absolută ) aparţinând compozitorului american Adams, cu participarea Cvartetului de coarde St. Lawrence.

Aceasta este la o primă audiere o lucrare cu tentă experimentală în care se citează, se parafrazează şi mai ales se ironitează multe din capodoperele lumii îndeajuns de accesate şi popularizate din creaţia beethoveniană.

Formulele pline de nerv ce deschid această lucrare au darul de a prefaţa, de a introduce auditoriul în atmosferă. Caracterul specific beethovenian apare într un accentuat proces de recunoştere dar şi de deconstrucţie, într o posibilă reîncercare de a zugrăvi societatea actuală ce se află într un moment de recunoaştere a Istorie şi al Trecutului.

Motivele expuse şi parodiate au posedat acea ştiinţă  de a asigura acea originalitate şi accesibilitate acestui opus, ce poate fi pe drept considerat o lucrare postmodernă.Se impune menşionarea caracterului burlesc, plin de viaţă, de explozie şi tehnicitate ce va fi preluat de către compartimentul orchestral , după ce în prealabil va fi intonat cu siguranţă debordantă de către vioara întâi a cvartetului. Uşor, practic pe nesimţite, caracterul se va metamorfoza într unul mai paşnic, quasi pastoral, cu referiri elegiace.Într o zonă predominant cucerită de tonalitatea Mi bemol major, inserturile pline de umor şi spontaneitate vor asigura acel balans atât de necesar oricărei lucrări cu caracter unitar.

Urmând o formă liberă, secţiunea lirică va fi readaptarea subiectului ultimelor cvartete ale temelor principale reiterîndu se cu acea adezinvoltură caracteristică acestui cvartet şi orchestre simfonice în general.

Caracterul tăios şi aspru asemeni unei caricaturizări va continua cu aceeaşi fervoare. Suita de politonalităţi şi de utilizări de ritmuri aksak au fost alte ingrediente în tot acest variat şi nepreţuit mix, plin de fantezie al acestei lucrări.

Revenirea acelei secţiuni în care accentele creează acea aglomerare spaţială al unui organism sonor viu vor crea premisele unui final… la fel de nefericit , de ” prost „înţeles. Reacţia publicului a fost una pe măsură şi s a materializat „aplaudând în pauză „, după tot acest exemplu parodic pus în slujba muzicii prin intermediul unora dintre cei mai serioşi şi versatili muzicieni audiaţi pe scena Sălii Palatului.

După o binemeritată pauză, orchestra a prezentat Simfonia a III a de Ludwig van Beethoven. Supranumită Eroica, aceasta face parte din acele CAPODOPERE ALE UMANITĂŢII ce vor rezista până la sfîrşitul timpurilor.Scrisă sub influenţa unui charismatic lider Napoleon, ce până la urmă l au dezamăgit ca pe majoritatea intelectualilor acelei epoci,această versiune interpretativă a avut darul de a mă ţine atent, fascinat şi totdată uluit de frumuseţea imaginilor sonore proiectate de San Fransisco Symphony Orchestra.

De asemenea, pot reaminti faptul că această interpretare m a dus cu gândul al unele versiuni ale lui Sergiu Celibidache, la acea claritate şi clar viziune de a dreptul imbatabilă ce fac din această simfonie  un îndrăgit hit.

Cu acel entuziasm şi totodată echilibru interior de nezdruncinat, toate părţile acestei simfonii au fost audiate într o disciplină demnă de marile săli de concerte ale lumii, bucurând audienţa Sălii Mari a Palatului.

După o primă parte plină de vitalitate şi energie,de intens travaliu şi dezvoltare motivic şi ritmic, partea a II a a indus acea înnegurată stare psiho emoţională , de tristeţe evocată de o linie melodică plină de cantabilitate  dar şi constrastantă în tonalitatea do minor.Secţiunea mediană e asemănătoare unei insule de speranţă în acest ocean plin de nesiguranţă şi deznădejde asumată. Revenirea variată a temei va ămbogăţi orizontul ideatic şi muzical, ăn timp ce o scurtă codă va încununa această bijuterie arhitectonică.

Scherzo ul a avut darul de a însenina şi înviora pe oricine are deschidere şi înţelegere superioară a resorturilormuzicii acesteia, destinată unui public ales dar şi numeros.

Ultima parte Allegro con brio va dispune de acea ştiinţă contrapunctică ce dea dreptul scânteiază în strălucirile Soarelui,cu toul aleasă şi deosebită în care formele variaţionale au acest dar.Acestea se vor succeda. Caracterul de eroic a fost reflectat şi redat exemplar de către această experimentată orchestră simfonică, cu precădere în părţile extreme I şi IV!

Publicul a răsplătit cu nenumărate ovaţii, aplauze şi buchete de flori prestaţia muzicienilor americani ce au încântat şi sedus până la un prag înalt publicul prezent.

 

Sursa foto uplup.com

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

AU TRECUT DOI ANI DE LA TRAGEDIA DIN CLUBUL COLECTIV… CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Au trecut deja destul de repede doi ani de la tragedia din clubul Colectiv. Neputința pe care au trăit-o majoritatea în acele zile coroborate și cu revolta care a urmat, rămân încă bine întipărite în memoria multora. Multitudinea de evenimente de comemorare din aceste zile ne arată că nu suntem dispuși să lăsăm umbra uitării să se aștearnă în urma incendiului care a luat 64 de vieți.

Colectiv este acea mărturie de netăgăduit, acea expresie plină de tragism pe care și din care foarte puțini au putut înțelege câte ceva. Cert este că lumea a rămas marcată pe moment, ca mai pe urmă, aproape ireversibil, inexplicabil, cu aceeași doză de cinism…a alunecat pe partea uitării.

Momentul Colectiv ne-a adus nu doar pierderea unor oameni de care suntem cu toții iremediabil legați. Ci, a fost vorba și de un fel de trezire involuntară, care ne-a pus în față un adevăr crud: corupția chiar ucide. Iar, dacă stăm și reflectăm câteva momente, fără a avea pretenția de a ne situa în postura de ”judecători”, cu acea durere a omului rănit, vom ajunge la anumite concluzii, despre care s-a tot scris și strigat cu voce tare, sinonimă cu acea dorință de a nu renunța până în ziua în care vom transcede și ne vom alătura lor, cu mențiunea și rugămintea adresată Cerului de a nu avea acel tragic sfârșit!

Tineri aceia deosebiți nu meritau să moară în asemenea chinuri. Tineri aceia meritau tratați cu mare grijă de către cei specializați și în măsură să îi aline, să le asigure o speranță…Dar, din nefericire, nimeni și nimic nu au putut să le schimbe destinul.

Așa s-a ajuns cu acțiunea de a protesta, atunci când o mare de oameni a decis să strige și să vocifereze, pe deplin întemeiat contra lentorii, neajunsurilor, incapacității Sistemului. Astfel, fără de acest spirit civic, care ulterior a fost confiscat de către unele partide nu se putea face vreo schimbare.

Datoria, dreptul de a manifesta, de a dezbate cu argumente, de a vocifera atunci când guvernanții greșesc și de a semna petiții pentru a cere și a obține o schimbare veritabilă este unul garantat de bunul simț, dacă de Constituție, se tot încearcă, spre a fi eliminat, treptat-treptat.........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo