Criteriul National

Taina Sfanta a Impartasaniei

aprilie 06
12:04 2017

Taina Sfanta a Impartasaniei

Astazi in ortodoxie exista diverse pareri precum si practici referitor la administrarea mai deasa sau mai rara a Sf. Euharistii. Trebuie luat in considerare faptul ca efectele Sfintei Impartasanii nu depind de numarul de impartasiri, ci de cat sunem de pregatiti sufleteste pentru a le primim. Traditia bisericeasca nu indica nimanui sa vina la impartasire fara pregatirea necesara. Prima dintre acestea o reprezinta Taina Spovedaniei, prin care se face curatirea sufletului. Niciodata, de-a lungul timpului nu s-au stabilit anumite perioade in care sa se impartaseasca credinciosii, ci a fost lasata la alegerea acestora, in functie de dorinta si pregatirea lor. Porunca a 4-a bisericeasca spune ca tine de datoria noastra sa ne impartasim de 4 ori pe an in cele 4 posturi, sau daca nu avem aceasta posibilitate, macar o data pe an, in postul Sfintelor Pasti. Credinciosii se pot impartasi nu doar in timpul posturilor, ci oricand simt nevoia, pregatindu-se initial prin Spovedanie.           Nu este obligatoriu sa intram in post pentru a ne impartasi, ci putem face acest lucru oricand simtim noi nevoia. Este foarte bine ca o persoana sa se poata impartasi cat mai des, insa nu fara pregatire corespunzatoare. Nu conteaza cat de des sau de rar exista impartasire, ci pregatirea cu care o primim. Exista Spovedanie care poate fi fara Impartasanie, insa niciodata Impartasanie fara Spovedanie.

Inainte de Sf. Impartasanie trebuie tinut post sufletesc si trupesc minimum 3 zile, exceptie facand bolnavii, care nu pot decat o zi sau deloc. Exista insa diferenta intre impartasirea in timpul posturilor si cea in dulce. Daca ne impartasim in post, trebuie sa postim atat inainte, cat si dupa ce ne-am impartasit, adica sa tinem tot postul. Exceptie fac, bineinteles, bolnavii si batranii, care trebuie sa dezlegare de la duhovnic. In ziua in care ne impartasim nu este permis sa mancam sau sa bem, iar dupa Sfanta Impartasanie se ia anafora, apoi putin vin ca sa se clateasca gura si de asemenea sa se inghita Sf. Impartasanie. Dupa ce ne-am impartasit daca mai este inca post, nu este bine sa mancam dulce. Daca postul s-a terminat, atunci putem manca de dulce.

Mana preotului trebuie sarutata dupa fiecare Sfanta Liturghie, in momentul miruitului, deoarcece este dreapta ce binecuvinteaza si sfinteste, este cea prin care lucreaza harul Duhului Sfant, iar preotul la fiecare Sfanta Liturghie se impartaseste.

Primirea Sf. Impartasanii de catre persoanele inconstiente. Primirea Sf. Impartasanii este strans legata de Spovedanie si pe patul mortii. Cel care este inconstient nu se poate impartasi oricum. In egala masura este legata si de vointa persoanei in cauza. Nu trebuie refuzata niciodata impartasania pe patul de moarte, insa se face doar cu conditia ca muribundul sa fie cel care a solicitat-o. Chiar daca a cerut-o inainte de a ramane inconstient, acesta nu poate fi impartasit deoarece nu isi poate marturisi pacatele. Preotul trebuie sa aiba mare grija la impartasirea muribunzilor inconstienti. Chiar daca muribundul a fost un bun credincios, fiind inconstient, nu se cade sa ii administram Sf. Impartasanie, deoarece ii lipseste vointa. Exista posibilitatea ca de la ultima Spovedanie, respectivul crestin sa fi savarsit pacate de care nici preotul, nici membrii familiei nu au cunostiinta si nici cel in cauza nu le poate spune. Si, chiar daca ceilalti le-ar sti, marturisirea pacatelor si primirea Sfintei Euharistii este un act de vointa si raspundere personala, deci nu se face prin intermediari. Impartasirea nu trebuie lasata niciodata pana in ultima clipa a vietii. Ea trebuie sa se dea spre viata si niciodata spre moarte. Cat despre impartasirea unui om bolnav, cu atat mai mult acesta trebuie impartasit pentru a nu pleca nepregatit spre scaunul de judecata.

De asemenea, nu are nici o importanta in ce zi a saptamanii te-ai impartasit, ci ceea ce conteaza este modul in care ai luat Sf. Trup si Sf. Singe al Mantuitorului. Porunca a patra bisericeasca spune sa ne spovedim si sa ne impartasim cel putin in cele patru posturi mari ale anului si ori de cate ori ne simtim constiinta incarcata. Un lucru trebuie bine stiut, si anume acela de a nu lua Sf. Impartasanie fara sa ne fi spovedit in prealabil. Exista credinciosi care vin si iau Sfintele Pasti si considera ca au luat Impartasanie, insa este o mare diferenta intre Sfintele Pasti (paine si vin sfintite prin rugaciunea preotului) si Sfanta Impartasanie care este Insusi Trupul si Sangele Domnului Iisus Hristos.

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

Dor de primăvară - Editorial

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Intrarea în anotimpul renașterii își face simțită prezența. Natura se trezește la viață , chiar dacă acest sfârşit de februarie a fost destul de agitat, fiind marcat de nenumărate tulburări meteorologice dar și de evenimente, de arestări repetate şi anchete subtile, de multiple declaraţii de război şi de tensiuni mocnite. Dar, propun să le lăsăm în suspensie, deoarece toate au parte de rezolvare, la un moment dat.

Odată lămurite aceste aspecte, vă invit pe fiecare dintre dumneavoastră să vă lăsați imaginația să lucreze. Nu va necesita niciun cost suplimentar, iar beneficiile le veți cuantifica mai devreme sau mai târziu.

Așadar, din acest moment până la finalul acestor rânduri vă invit la a retrăi și reimagina primăvara din punctul dumneavoastră de vedere. Nu contează câtă experiență dețineți, nu contează nici statutul social, ci mai degrabă deschiderea sufletească dublată de acea trezvie.

Socoietatea postmodernă a devenit oarecum insensibilă la schimbările psihice, la schimbările anotimpurilor iar cea mai acută lipsă de orizont este pentru noi toţi o veritabilă și feroce luptă cu dorințele, temerile, ideile sau prejudecățile noastre. De aceea, anotimpul renașterii este o invitație la accederea într-o altă etapă a vieții şi o alternativă de a ne (re)veni în fire. La modul ideal se poate compara acest lucru ca pe o ofertă de a (re)veni la normalitate, la o invitație de a ne (re)găsi buna aşezare atât în relaţie cu semenii noştri, cât mai ales cu noi înşine.

Și este minunat să observăm aceste lucruri, chiar dacă suntem în mijlocul tuturor evenimentelor. Ce bucurie este atunci când ne alocăm timpul de a ne relaxa și de a privi la florile de câmp pentru a dobândi de la ele o înțelegere. Cromatic și olfactiv…Dar nu numai atât, deoarece aşa cum albina, zburând din floare în floare, adună din ele mierea, aşa şi noi, privind la flori nu numai cu ochii cei trupeşti, ci şi cu ochii lăuntrici putem aduna înțelepciune superioară, ce ține de suflet, dobândind anumite cunoştinţe..........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

clinica implant dentar timisoara

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro