Criteriul National

Trupa Taxi cu prietenii sau atacul „smerit” asupra construcţiei Catedralei Mântuirii Neamului ! CONTRA-EDITORIAL

Trupa Taxi cu prietenii sau atacul „smerit” asupra construcţiei Catedralei Mântuirii Neamului ! CONTRA-EDITORIAL
aprilie 09
16:03 2016

  Căci, oricine se înalţă pe sine se va smeri, iar cel ce se smereşte pe sine se va înălţa'”(Biblia Ortodoxă, Sfânta Evanghelie de la Luca,capitolul 14, versetul 11 )

 Poate aţi auzit cum anume formaţia Taxi a lansat acum două zile un manifest împotriva Catedralei Mântuirii Neamului în care a angrenat 33 de personalități din cultură,muzică, film sau mass-media.

taxi-despre-smerenie

„Azi noapte am avut un vis: Catedrala Mântuirii Neamului românesc era gata. Iar eu m-am dus la catedrală de dimineaţă să-l caut pe Dumnezeu. Nu l-am găsit. Sunt convins că era acolo, dar pur şi simplu nu l-am găsit eu, deşi l-am căutat până şi-n sălile polivalente, si în cele 12 lifturi, şi în parcarea subterană şi în spaţiile auxiliare. Nu l-am găsit, dar nu m-am mirat. Acolo totuşi e o suprafaţă de 11 hectare” (Dan Teodorescu ,solist al formaţiei Taxi)

Iar după ce solistul Taxi, Dan Teodorescu dă tonul, refrenul este cântat rând pe rând de Dan Bittman, Cornel Ilie, Monica Anghel, Virgil Ianţu, Andi Vasluianu, Corina Chiriac, Ştefan Bănică Jr., Robin Proca, Andi Moisescu, Dani Oţil, Paula Chirilă, Horia Moculescu, Toni Grecu, Irina-Margareta Nistor, Dan Byron, Teo Trandafir, Oreste Teodorescu, Pavel Bartoş, Ada Milea, Călin Goia, Mircea Cărtărescu, Horia Vîrlan, Guess Who, Laura Lavric, Andreea Esca, Răzvan Simion, Alexandru Andrieş, Emilia Popescu,( Grigore Leşe), Mircea Baniciu, Alexandra Ungureanu, Oana Pellea şi Victor Rebengiuc.

Videoclipul formației Taxi intitulat Despre smerenie conţine un mesaj cu acute trimiteri spre o zonă în care se poate aduce discuţia chiar despre un posbil iz de blasfemie. Sau, cum anume vă închipuiţi că ar fi vorba, numai când aţi auzi ceva de genul “Dumnezeu preferă lemnul și spațiile mici” ?

Cred că nu e nicio noutate, dar de mai bine de câteva zile a stârnit deja vii reacții, atât pro, dar mai ales contra.

Totuşi, ca să nu vă influenţez, vă invit să ascultaţi…creaţia!

Bineînţeles că, de la bun început precizez că poporul acesta trăieşte într-o democraţie cu totul originală, în care fiecare e liber să spună şi să creadă orice. Dar, totul ar trebui să fie într-o anumită limită a bunului simţ, cu acea disponibilitate de a alege dintre Bine şi Rău. Dacă mai există o asemenea noţiune în societate şi totodată dacă mai există şi vorba despre virtutea atât de invocată de aceşti artişti -smerenia!

Dar, ce este smerenia? Conform DEX , termenul provenit din limba slavonă sŭmĭerĭeniĭe-este sinonim cu atitudinea umilă, supusă, respectuoasă, o comportare modestă, plină de bună-cuviință. Iar în termeni bisericeşti ar avea valenţe precum  evlavie, cucernicie, pioșenie.

Odată lămurit acest aspect, pot să afirm că smerenia este o virtute, un deziderat la care ajung foarte puţini oameni, deoarece această virtute se poate asemăna cu un fel de orgoliu înfrânt, pe de-a întregul copleşit dar şi speriat.

Intrând mai direct în subiect, am observat că artiştii din acest videoclip se cam folosesc de o presupusă formă de smerenie, venită dintr-un imbold lăuntric în care militează „prietenește” împotriva construirii şi ducerii la bun sfârşit a Catedralei Mîntuirii Neamului!

Tocmai, falsul pretext folosit şi îndeosebi Dumnezeul proiectat şi imaginat de cele 33 de vedete este doar un motiv de a ataca, de a stârni, discredita şi înjosi credinţa ortodoxă!

Totuşi, sunteţi de acord cu toţi aceşti intelectuali şi artişti car fi ajuns la acel stadiu de a nu-L putea găsi pe Dumnezeu în Catedrala aflată în construcție?

Mesajul aşa zis blând,pacifist și moralizator a stârnit în oameni acea dorință de a se exprima.Cum s-ar spune,prin forța tuturor toți acești  prieteni au dorit să intre în istorie și să lase o mărturie vie,plină de smerenie.

Numai că a ieșit taman altcumva!Dar,fără să fiu exagerat,domniile lor nu prea și-au imahinat acest lucru!

Bineînţeles că tocmai vocea mulțimii a fost una mai mult decât neașteptată,critică iar valul de popularitate al Bisericii Ortodoxe reprezintă un anume semn că în cultura română discernământul, calitatea și forța pot face front comun.

Cred însă că Dumnezeu iubește limba română curată și integrată în frumusețea fără sfârșit a moralei, iubește mai mult decât orice lucru material-orice manifestare artistică.Iar în spiritul celor enumerate,susțin ideea conform căreia mai mult decât o putem face noi, cântarea îngerilor este mai presus decât orice fel de scalâmbare cu tentă moralistă a unora dintre oameni.

Dar, oare cu ce anume i-a deranjat încât să fie atât de solidari şi vehemenţi, purtând masca „smereniei” încât să lanseze în spaţiul public o asemenea sminteală?

Îmi permit să vă pun în faţa dumneavoastră aceste elemente deoarece dacă toate aceste vedete sunt atât de „smerite”, atunci cum anume vă explicaţi  acest mesaj obsedant repetat pe final sub forma unui refren? Nu cumva ar aduce grave ofense şi prejudicii credinţei ortodoxe?

Mergând pe aceeaşi linie a interogaţiilor, dacă totuşi veţi avea curiozitatea de a asculta mesajul aşa zisei creaţii ce se vrea a fi muzicală,cum anume vă explicaţi modul şi mai ales maniera de a milita a acestor oameni?

Din punct de vedere muzical dar şi moral nu prea le reuşeşte mai deloc! Iar ceea ce este ofensator e tocmai faptul că repetă ” pe mai multe glasuri” că Dumnezeu  ar prefera lemnul și locurile mici. Dincolo de faptul că tocmai mesajul se leagă despre o virtute creştinească , acesta poate avea ecouri şi repercusiuni deoarece are forţa de a atrage în cursă pe mulţi dintre credincioşii ocazionali practicanţi sau cei care nu prea au idei clare despre lumea credinței, a sensului vieţii.

Practic vedetele noastre invocă numele şi mai ales una din virtuţile Adevăratului Dumnezeu folosind trimiteri şi paralele diletante printr-un aer nevinovat dar conceput după toate regulile manipulării.

Să vă explic şi de ce.Pentru aceşti artişti, creştini de ocazie (sau nu), mai mult ca sigur că nu-i deranjeaza deloc nicio construţie de proporţie, nici mallurile în care fiecare dintre noi ne putem pierde, la propriu şi la figurat, nici viitorul templu masonic sau mega-moscheea care urmează să fie construite tot în Bucureşti. De aceea stimabililor, despre acestea nu se mai poate vorbi de… smerenie! În schimb, atunci când e cazul de a lăsa mărturie generaţiilor actuale şi viitoare această construcţie, realizată din donaţii, din jertfa celor care doresc  ca această ţară să aibă Catedrala Mântuirii Neamului, vin cu tupeu şi neruşinare să ne îndoctrineze cu această placă în care înţelesul tainic  cât şi valoarea despre smerenie este doar o direcţie cu rol stereotipic şi chiar hipnotic atunci când ni se spune că “Dumnezeu preferă lemnul şi spaţiile mici”.

Este de-a dreptul nebunesc , chiar absurd să credem că aceşti 33 de oameni ( număr simbolic ales) s-ar fi adunat spontan, şi şi-au pierdut timpul să înregistreze şi să construiască un asemenea manifest.Personal mă intrigă şi totdwată mă îngrozeşte răspunsul la întrebarea “oare cui foloseşte?” Poate că,din această perspectivă, tocmai comoditatea în a ne închipui că aceşti oameni ne-ar educa sau ne-ar susţine lecţii de viaţă cu şi despre smerenie atât de meşteşugit şi frumos ambalate, mă cutremură deoarece acestea pot fi destul de uşor acceptate ca nişte adevăruri, doar dacă ne gândim că multe dintre aceste vedete au un public numeros, mulţi admiratori şi fani!

Însă, nu cred că ar fi cazul să ne impacientăm  de acest demers “artistic” deoarece nu poate schimba cu nimic, în acest moment, construcţia Catedralei. Ca atare devine doar ceea ce este- un atac nedrept, o formă a unei campanii atent pregătite de subminare a fundamentelor naţionale, în care sunt folosiţi oameni din media, din showbiz, din sferele intelectuale, din sferele culturale și de entertaining atât pentru a constitui o masă de manevră cât şi pentru funcţia mai elevată de factori de influenţă. Iar se pare că strategia merge deoarece într-o singură zi a avut numai pe site-ul youtube peste 300 000 de vizionari. Asta ca sa vă faceţi o idee cam cu ce repeziciune se poate întinde această mascaradă mediatică şi totodată cam ce fel de mutaţii se pot realiza în mintea oamenilor,deoarece totul este atent planificat iar acest caz respectă întocmai litera manualelor de manipulare! Într-un cuvânt discursul ca şi mesajul este unul fals: Catedrala nu are nici o legătură cu smerenia. Catedrala este un simbol, iar smerenia este o stare.

De Catedrala Mântuirii Neamului avem nevoie și pentru că reprezintă un simbol al identității naționale ortodoxe a românilor. Lumea este plină de asemenea simboluri, atât religioase cât și nereligioase. E suficient să vă amintesc de piramidele din Egipt, de Coloseumul din Roma, de Partenonul din Atena, de Turnul Eiffel și Catedrala Notre Dame din Paris, de Catedrala Sagrada Familia din Barcelona, de Catedrala Sfânta Sofia din Constantinopol, Catedrala Sfântului Sava din Belgrad sau Statuia Libertății din New York.

Iar toate aceste monumente sunt simboluri cu care popoarele se mândresc şi se identifică şi care au în comun tocmai impozanța, măreția. Cu siguranță că la momentul când au fost construite au fost destui cei care s-au împotrivit, numai că aceste simboluri au rămas până în prezent!

Închei aici, exprimându-mi opoziţia şi dezgustul faţă de actul acesta ce este unul pseudo-artistic al trupei Taxi & Co . De aceea, se înscrie deja în istoria recentă a României ca un atac perfid la Biserica naţională, un atac care nu face cinste deloc celor care vor da crezare acestor suflete rătăcite , pline de demagogie şi fără pic de smerenie – ca pretinsă stare a inimii şi a sufletului lor, acum grav afectat. Şi credeţi-mă că lansarea acestui atac nu e deloc “întâmplător” venit în Postul Sfintelor Paşti.

Şi cu siguranţă Dumnezeu ar prefera mai înainte de toate inimile curate,nevoia de a ajuta pe cei în necazuri și suferințe și nicidecum polemica artificială lansată…În ceea ce privește „lemnul” sau „spaţiile mici” atât de  preţioase şi invocate de aceşti aşa zişi…formatori de caractere şi de opinie,mai bine le rezervăm lor încă de pe acum…Ca să știm o treabă…

 

Sursa foto : www.ancheteonline.ro,www.deinteres.org

Sursa video : www.youtube.com

 

Prof. Dr. Daniel Mihai, CNA Regina Maria Constanţa, redactor şef al ziarului Criteriul Naţional

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro