Criteriul National

Turismul românesc, condamnat la moarte chiar de statul român?!?

Turismul românesc, condamnat la moarte chiar de statul român?!?
octombrie 05
15:11 2016

7

Suntem deja obisnuiti cu stirile panicarde despre agentiile autohtone de turism; avem impresia ca este o vanatoare de vrajitoare. Adevarat, au existat companii care au fost de rea credinta, insa 95% dintre agentiile de turism au o relatie de zeci de ani cu clientii lor si pun mai presus de castig satisfactia si fidelizarea acestora. Felul in care, in ultimii ani, agentii de turism sunt pur si simplu prigoniti in presa in timp ce companii mari, straine (care, oare, isi lasa taxele in tara?) isi fac loc pe piata si cred ca respecta toate conditiile pe care agentiile trebuie sa le indeplineasca: autorizare sedii (minim 16m2 la strada, plata TVA, colaboirare numai cu hoteluri, unitati, apartamente autorizate s.a.m.d.).

 

Oamenii care lucreaza in turism ar trebui sa fie relaxati deoarece orice meserie care se adreseaza oamenilor si starii lor de bine este foarte dificila, iar, de cativa ani, agentiile de turism nu se confrunta numai cu criza, ci duc si o lupta psihologica cu amenintarile din presa care preia masuri, directive pregatite de ministere, de Bruxelles si care toate parca au ca scop eliminarea micilor intreprinzatori de pe piata. Turismul organizat este un domeniu care trebuie pregatit in avans. In septembrie trebuie sa fie gata oferta de Revelion si de statiuni montane, de exemplu. In ianuarie trebuie definitivata oferta de vara si de paste s.am.d.. In conditiile in care agentiile noastre sunt amenintate cu legi care subtil le anunta iesirea de pe piata, toata lumea e in stand-by, amanand definitivarea ofertelor in detrimentul activitatii.

Asigurari emise de un singur factor de decizie!

     Acum vreo trei ani, s-a decis cresterea valorii politei de asigurare de insolvabilitate, care nu este asigurarea pe care o incheia fiecare turist, ci o hartie pe care agentiile o lipesc de perete la loc vizibil si pentru care trebuie sa se plateasca in medie… 3000 lei in fiecare an! Problema e ca aceste asigurari sunt emise de un singur jucator pe piata. In afara de un singur asigurator, nimeni nu mai incheia astfel de polite. In concluzie, ca sa ai agentie de turism trebuie sa platesti 3000 RON pentru o foaie pe care o lipesti de zid si pe care o poti achizitiona numai de la o sursa iar asta dupa ce ii lansezi o cerere in forma de “lucrare de diploma”, un dosar in care dai multe explicatii, inclusiv despre… clienti! Aceasta masura a scos de pe piata multi agenti economici mici.

     Anul trecut, in mai, s-a dat legea cu incasarea maxima de 5000 lei cash, cu scopul de a obliga agentiile sa creasca cuantumul incasarilor si platilor prin banca, generatoare de costuri suplimentare (un transfer bancar de valuta costa peste 20 de euro).

Tot de trei ani, se lanseaza pe grupuri de discutii tot felul de propuneri venite din partea autoritatii ce reprezinta agentiile de turism masuri care provoaca insomnia acestora deoarece toate sunt dedicate protectiei consumatorului. Iar firmele romanesti nu inteleg de ce nu se ocupa de chestia asta chiar protectia consumatorului.

In plus, s-a discutat despre marirea capitalului social de la 200 pana la 25.000 RON (!!!)(http://www.realitatea.net/agentiile-de-turism-au-inflorit-in-anul-2013_1348972.html), despre garantii bancare de minim 5000 Euro (!!!)(http://www.profit.ro/povesti-cu-profit/turism/anat-senatul-a-adoptat-un-proiect-de-lege-a-turismului-plin-de-greseli-si-de-omisiuni-care-lasa-turistii-fara-protectie-14468743), despre cresterea sumei asigurate de la…. 50.000 la 250.000 euro(!!!) s.a.m.d. Toate aceste masuri sunt menite, chipurile, sa apere consumatorul. Exista agentii mici, cu peste zece ani de activitate, cu angajati cu peste 20 ani in turism, care nu au avut niciodata vreo reclamatie. Mentionez ca majoritatea pachetelor turistice comercializate prin aceste agentii au o valoare medie de 300 de euro. Au existat de-a lungul timpului mari tour operatori, cu filiale in toata tara care au dat faliment si au existat “țepari mici”; in Constanta, de exemplu, exista o persoana care a fugit de trei ori cu banii turistilor si ai prestatorilor iar, de fiecare data, a deschis o agentie noua si a primit licenta, insa ceilalti agenti de turism – 95% – functioneaza pe principiul sanatos al “fidelizarii” clientului si al “demnitatii”. Principiul “demnitatii” are la baza faptul ca preferi sa traiesti intr-un oras ca persoana apreciata si nu ca una care este nevoita sa se ascunda.

Toate masurile amintite mai sus nu au fost insa puse in aplicare. Au fost mediatizate, distribuite pe grupuri de discutii dedicate lucratorilor in turism, astfel incat agentii de turism traiesc o teroare permanenta. Nu legea in sine ii sperie ci faptul ca un for care este menit sa ii apere, de trei ani incoace, se tot zbate sa inventeze conditii din ce in ce mai dure iar acestia, in loc sa se concentreze pe obiectul activitatii lor, acela de a promova hoteluri, destinatii, evenimente si a organiza excursii, isi consuma energia discutand speriati despre ce li se poate intampla.

Toate masurile vehiculate in presa si menite sa „corecteze”, practic nu au fost definitivate. Doar au vlaguit o breasla! In momentul de fata, gasim publicat pe site-ul ANAT: “Alin Burcea, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), spune că lucrează la asigurarea vacanţelor turiştilor prin dezvoltarea unui fond de garantare, către care să cotizeze toate agenţiile de turism. Decizia ANAT vine după ce Mareea Comtur şi Genius Travel nu au mai onorat vacanţele turiştilor, anunţând că vor intra în insolvenţă. Am decis să facem un fond de garantare, toate agenţiile de turism cu licenţă să fie obligate să plătească o sumă între 2000 şi 15.000 de euro pe an pentru asigurarea sumelor plătite de turişti.

77

Alma Alexandrov: „Cu certitudine, toti antreprenorii am plati garantia de 2000-15000 euro/an, daca am avea cumva certitudinea ca ne vom putea desfasura activitatea intr-un mediu corect, insa, cata vreme doar noi lasam taxele in tara si respectam regulile pe care jucatorii mari nu le respecta, este timpul sa ne gandim sa actionam inainte de a fi nevoiti sa fim obligati sa alegem intre variantele: angajati docili la stat sau la o multinationala, emigranti, recalificati sau someri„.

Statul român ne protejează prin taxe? – Plătesc „fraierii” cinstiți țepele nepedepsite!

Deci agentiile mici ar trebui sa plateasca intre 2000 si 15.000 de euro, pentru ca… Mareea si Genius au dat faliment! Culmea este ca un turist nemultumit trambiteaza nemultumirea lui prin toata presa. Interesant este si faptul ca din 1100 de turisti care ar fi fost lasati pe drumuri de Mareea, intre 3 septembrie si 10 octombrie, nu a facut nimeni scandal. Dubios, nu? In cazul politei de asigurare pentru 3000 RON primeam macar o foaie, insa de prin contributia la acest fond practic se va cumpara, atentie!, dreptul de a exista! Acesti bani se vor folosi, chipurile, in cazul in care o alta agentie va “lasa turistii in aer”. Agentiile mici – „fraierii aia”, cei 95%  – care prefera sa traiasca la lumina, nu ascunsi, vor plati pentru “țepele” celor care sunt de rea vointa!

„Listele morții” publicate de ANAT includ firme autorizate! Eroare, prostie sau linșaj?

Rea vointa este demonstrata de faptul ca, dupa o intalnire la care au participat cateva zeci de agentii memberi ANAT, imediat institutia a publicat o “lista neagra” a agentiilor carora li s-a retras licenta. Lista respectiva contine multe greseli. Deloc intamplator, un tour operator cu capital 100% romanesc solicita pagube de un milion de euro pentru daune de imagine, deoarece unele dintre filiale se aflau pe foaia proscrisilor, in conditiile in care acolo era vorba despre o mutare de sediu intr-o zona mai buna. Pe “lista neagra” se afla foarte multe agentii care sunt in regula. ANT-ul a promis remedierea acestor greseli, insa, deocamdata, acestea sunt distribuite mai departe pe site-ul institutiei iar redactiile din fiecare oras publica nume de agentii care se afla eronat pe aceasta lista. Greselile se vor remedia insa prejudiciul de imagine este produs si are efecte catastrofale asupra veniturilor platitorilor de taxe cinstiti. Astfel, pe langa faptul ca se confrunta si cu dificultati legate de evolutia politica internationala care afecteaza rutele turistice, agentii trebuie acum sa caute zilnic pe google sa vada ce ziare au mai publicat date eronate, activitate care nu ar trebui inclusa in fisa postului.

Se observa similitudini cu alte domenii. A fost prigoana chelnerilor prinsi cu banii de sandwisuri care a dus la suspendarea activitatii multor restaurante. A fost “spaga” pe bon? Nu s-a rezolvat. A fost “Colectiv”? Noi legi? Noi suspendari? Restaurante si pensiuni inchise? Romanul nu se intimideaza usor. Suspenzi activitatea o data, el se inversuneaza sa reziste. Suspenzi a doua oara, tot rezista. A treia oara ce face? Vinde tot si pleaca din Romania unde vede cu ochii.

Legea garantiei sau terorismul impotriva firmelor romanesti?

Practic daca legea garantiei de cateva mii de euro platiti intr-un fond va intra in vigoare, atunci toate propunerile care ne-au panicat in ultimii trei ani au avut de fapt ca scop doar sa ne pregateasca psihic pentru “marea epurare”. O agentie de turism normala, nefrancizata si neafiliata la niste companii mari, multinationale sau chiar nationale, pe langa polita de asigurare, taxe la stat, chirii, salariati s.a.m.d. nu isi va permite sa plateasca si o taxa intre 2000 si 15000 de euro/an pentru “NIMIC”, doar ca sa existe, in conditiile in care in momentul de fata conditiile concurentiale sunt extrem de dure. In Romania nu mai poti obtine tarife pentru grupuri mai mici decat cele ale unor jucatori foarte potenti financiar si care controleaza global aceasta piata! Iar acest fapt este extrem de grav cu atat mai mult cu cat este dublat si de teama de a vorbi despre aceste lucruri! Cu certitudine, toti antreprenorii am plati garantia de 2000-15000 euro/an, daca am avea cumva certitudinea ca ne vom putea desfasura activitatea intr-un mediu corect, insa, cata vreme doar noi lasam taxele in tara si respectam regulile pe care jucatorii mari nu le respecta, este timpul sa ne gandim sa actionam inainte de a fi nevoiti sa fim obligati sa alegem intre variantele: angajati docili la stat sau la o multinationala, emigranti, recalificati sau someri.

Redacţia ziarului Criteriul Naţional mulţumeşte doamnei Alma ALEXANDROV – manager firmă turism

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo