Criteriul National

Un nou cod de etică pentru profesorii din învățământul preuniversitar a fost lansat în discuție publică

Un nou cod de etică pentru profesorii din învățământul preuniversitar a fost lansat în discuție publică
decembrie 21
08:07 2016

Profesorii nu vor mai avea voie să ofere meditaţii private contra cost elevilor de la clasele la care predau. Acest lucru se va întâmpla dacă va intra în vigoare proiectul Codului de etică din învăţământul preuniversitar care a fost pus în dezbatere publică de către Ministerul Educaţiei.

658x0_etica

În proiectul Codului de etică pentru învățământul preuniversitar, aflate în dezbatere la Ministerul Educatiei, le va fi interzis profesorilor orice activitate care ar putea să ducă la fapte de corupție. Traficul de influență și favoritismul în procesul de evaluare la clasa sunt de asemenea interzise, iar profesorii nu-i pot amenința pe elevi să le facă anumite servicii sau să le ofere cadouri, conform prevederilor din proiectul inițiat de minister.

Vechiul codul de etică preciza ca fiind interzis colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinții acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice implicate în organizarea și desfășurarea examenelor și evaluarilor naționale, olimpiadelor și altor concursuri școlare.

Ministerul Educaţiei a lansat de ieri 20 Decembrie  în dezbatere publică Codul de etică din învăţământul preuniversitar, care prevede o serie de norme de conduită pentru profesori. Documentul stabileşte un set de valori şi principii privind imparţialitatea, moralitatea, interesul superior al elevului, onestitatea, corectitudinea intelectuală, toleranţă şi autoexigenţă în exercitarea profesiei. În plus, în relaţiile cu elevii, profesorii vor avea obligaţia de a elimina orice activitate care generează corupţie, cum ar fi fraudarea examenelor, solicitarea sau acceptarea unor sume de bani sau cadouri în vederea unui tratament preferenţial ori sub ameninţarea cu sancţiuni.

De asemenea, va fi interzis traficul de influenţă, „favoritismul sau oferirea de meditaţii contra cost, cu propriii educabili, prin constrângere”, dar şi hărţuirea sexuală a elevilor, sau relaţiile sexuale cu aceştia, arată documentul Ministerului Educaţiei.  Totodată, profesorilor le va fi interzis să le impună copiilor să cumpere materiale didactice.   Codul de etică este în dezbatere publică până pe 17 februarie, iar toţi cei interesaţi pot transmite sugestii pe adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro.

„Realitatea este că nu există un Cod de etică pentru învăţământ şi că el trebuie elaborat, dar demersul de consultare publică porneşte de la propunerea Consiliului Naţional de Etică care are printre atribuţii şi această chestiune, potrivit Legii Educaţiei. E un document clar perfectibil. Ministerul va organiza diferite dezbateri la care vor participa eticieni, reprezentanţi ai mediului preuniversitar, părinţi, elevi, societatea civilă, actori cu expertiză şi direct interesaţi. Trebuie să coaguleze cea mai bună expertiză pentru a avea un Cod de etică eficient şi aplicabil, dar trebuie, totodată, să dea libertatea unităţilor de învăţământ să îşi facă propriile coduri de etică. E un punct de pornire“, a explicat purtătorul de cuvânt al Ministerului Educaţiei, Mirabela Amarandei.

Profesorul trebuie să ţină cont de următoarele valori şi principii prevăzute în codul de etică propus de Ministerul Educaţiei:

— imparțialitate și obiectivitate — independență și libertate profesională — responsabilitate morală, socială și profesională — integritate morală și profesională — confidențialitate și respectul pentru sfera privată — primatul interesului public — respectarea și promovarea interesului superior al educabilului — respectarea legislației generale și a celei specifice domeniului — respectarea autonomiei personale — onestitate și corectitudine intelectuală — atitudine decentă și echilibrată — toleranță și încurajarea diversității — autoexigență în exercitarea profesiei — interes și responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creșterea calității activității didactice și a prestigiului unității/instituției de învățământ preuniversitar, precum și a specialității/domeniului în care își desfășoară activitatea — implicare în democratizarea societății. În relațiile cu educabilii, personalul didactic are obligația de a cunoaște, a respecta și aplica un set de norme de conduită pentru

1. Ocrotirea sănătății fizice, psihice și morale a educabililor prin: — supravegherea pe parcursul activităților desfășurate în unitatea de învățământ, cât și în cadrul celor organizate de unitatea de învățământ în afara acesteia — monitorizarea, semnalizarea și interzicerea agresiunilor verbale și/sau fizice și a tratamentelor umilitoare/degradante asupra educabililor — asigurarea protecției fiecărui educabil, prin denunțarea formelor de violență verbală/fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijență sau de exploatare a acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, cu modificările și completările ulterioare — combaterea oricăror forme de abuz — interzicerea hărțuirii sexuale și a relațiilor sexuale cu educabilii.

2. Eliminarea oricăror activități care generează corupție: — fraudarea examenelor; — solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii de interes privat pentru cadrul didactic, în vederea beneficierii de către educabili de tratament preferențial ori sub amenințarea unor sancțiuni, de orice natură ar fi acestea; — traficul de influență şi favoritismul; — oferirea de meditații contra cost, cu proprii educabili, prin constrângere;

3. Asigurarea egalității de șanse și promovarea principiilor educației incluzive;

4. Susținerea demnității și recunoașterea meritului personal al fiecărui educabil. În exercitarea activităților şcolare și extrașcolare, personalului didactic îi este interzis: — să folosească dotările și baza materială din spațiile de învățământ în vederea obținerii de beneficii financiare personale directe sau indirecte — să folosească, să producă sau să distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale — să organizeze activități care pot pune în pericol vădit siguranța și securitatea educabililor sau a altor persoane aflate în incinta unității/instituției de învățământ — să consume substanțe psihotrope, etnobotanice și/sau alcool — să încurajeze consumul de substanțe psihotrope, etnobotanice si alcool de către educabili — să organizeze pariuri şi jocuri de noroc.
cod

Sursa foto : Timpul

Sinteză realizată de catre Prof. Dr. Daniel Mihai, CNA Regina Maria Constanța, redactor șef al ziarului Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro