Criteriul National

UN REGAL MUZICAL! Eleganta, rafinament si prietenie- Ansamblul Tharice Virtuosi a oferit un regal melomanilor

august 31
18:05 2015

 

Sala Atheneului Roman a fost martora unui eveniment de inalta tinuta artistic prin programarea unuia dintre cele mai prestigioase ansambluri cameral tinere din lume- Tharice Virtuosi.

Tharice Virtuosi

Programul a debutat cu un opus vivaldian-mai précis Concertul pentru trei viori si orchestra RV 551 in Fa Mjor. Din punct de vedere stilistic, eleganta discursului muzical a fost un parametru general valabil pe tot parcursul acestui eveniment.

In special s-au impus nuantarea si detasarea unei stari de liniste interioara, a unei stari de echilibru emotional ce au putut fi sesizate in cantilenele ideal redate de catre cei trei solisti.Cu o locvacitate si o stiinta a sunetului, partea a doua a constituit o regasire a stilului Italian baroc, finisat si plin de inventivitate melodica, specifica acestui compozitor.Verva si caracterul dansant al celei de-a treia parti au condus spre o atosfera bucolica, quasi-pastorala.

Cea de-a doua piesa oferita a fost lucrarea compozitorului englez Frank Bridge- Lamento pentru foua viole. Lirismul si modelarea unor sonoritati calde si grave, redate de violele soliste au conferit un plus de atractivitate acestui opus compus in anul 1912. Totodata reliefarea climax-urilor cat si a zonelor de dialog, de contrapunct, de melodii acompaniate rand pe rand de catre cei doi virtuosi au avut forta de a fermeca si incanta publicul meloman.

Suita de duo-uri pentru doua iori a lui D. Sostakovici s-a detasat in cadrul acestui program prin  notiunea de  simplitate, dublata de versatilitatea si profunzimea ethos-ului slav. Demn de remarcat ramane amanuntul referitor la faptul ca aceste piese au fost rearanjate in anul 1961 si au provenit din fragmente din muzici de film, de balet si de scena.Momentul oferit cu generozitate de acet prestigious ansamblu a avut forta de a atnige “coarda sensibila” a multora dintre cei prezenti.

Paleta de senzatii, de colorituri dintre cele mai diferite, de stari de spirit a continuat si cu opusul lui Max Bruch-Andante con molto ce provine din Concertul pentru vioara , viola si mini-orchestra de camera-lucrare nepopularizata dar plina de elemente nobile, elitiste si p line de la celstil romantic german, plin de echilibru si rigoare.

Sonata pentru doua violoncele apartinand compozitorului J. Baptiste Barriere a avut darul de a conecta si relief acea elegant caracteristica stilului si culturii acestui popor, recunoscut in epoca. Talmacirea interpretative a acestui opus s-a ridicat la cel mai inalt bnivel ethnic si interpretative.

Fix inainte de pauza, punctual de greutate al acestui eveniment l-a constituit lucrarea compositorului Belgian Eugene Ysaye- Amitie ce a evocat un eveniment atta de personal, de intim, de poetic intr-o stare de visare dar si de tumult. Deopotriva, membrrii acetui ansamblu s- intentiile compozitorului Belgian ce cu siguranta a largit spectrul stilistico-interpretativ, deoarece in multe moment a amintit atat de pregnant de epoca impresionismului, a la Claude Debussy!

Incununarea acestui concert a constituit opusul cameral, de larga inspiratie si popularitate- Octetul in Si bemol Major. Aceasta lucrare ce apartine unuia dintre cei mai importanti membrii ai scolii germane  de compozitie germane a revelat in viziunea interpretative a acestor maestrii multiplele fatete ale discursurilor, ideilor, motivelor muyicale, cu importante tuse noi, proaspete, vii, pline de culori dintre cele mai rafinate si perfect pliate pe un discurs musical logic, clar si totdata plin de muzicalitate ce a avut puterea de a fascina publicul prezent.

Bisurile oferite publicului au constituit moment unice in interpretarea acestor minunati instrumentisti- Bagatela lui Ion Scarlatescu animand si aducand un omagiu tuturor celor ce sunt si simt romaneste cat si efervescentul Cantabile de Niccolo Paganini ce a explorat latura spectaculara, plina de elemente de virtuozitate intr-o melopee ce apartine de fapt perioadei bel-canto-ului musical.

Aplauzele furtunoase si in special numeroasele iesiri la rampa a tuturor celor ce au performat au constituit tot atatea momente de satisfactie,de bucurie a spiritelor ce slujesc Frumosului, Muzicii si Artei!

Sursa foto : www.zpk.org

 

Zadkielix alais Prof. Dr. Daniel Mihai, redactor-sef al ziarului Criteriul National

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

AU TRECUT DOI ANI DE LA TRAGEDIA DIN CLUBUL COLECTIV… CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Au trecut deja destul de repede doi ani de la tragedia din clubul Colectiv. Neputința pe care au trăit-o majoritatea în acele zile coroborate și cu revolta care a urmat, rămân încă bine întipărite în memoria multora. Multitudinea de evenimente de comemorare din aceste zile ne arată că nu suntem dispuși să lăsăm umbra uitării să se aștearnă în urma incendiului care a luat 64 de vieți.

Colectiv este acea mărturie de netăgăduit, acea expresie plină de tragism pe care și din care foarte puțini au putut înțelege câte ceva. Cert este că lumea a rămas marcată pe moment, ca mai pe urmă, aproape ireversibil, inexplicabil, cu aceeași doză de cinism…a alunecat pe partea uitării.

Momentul Colectiv ne-a adus nu doar pierderea unor oameni de care suntem cu toții iremediabil legați. Ci, a fost vorba și de un fel de trezire involuntară, care ne-a pus în față un adevăr crud: corupția chiar ucide. Iar, dacă stăm și reflectăm câteva momente, fără a avea pretenția de a ne situa în postura de ”judecători”, cu acea durere a omului rănit, vom ajunge la anumite concluzii, despre care s-a tot scris și strigat cu voce tare, sinonimă cu acea dorință de a nu renunța până în ziua în care vom transcede și ne vom alătura lor, cu mențiunea și rugămintea adresată Cerului de a nu avea acel tragic sfârșit!

Tineri aceia deosebiți nu meritau să moară în asemenea chinuri. Tineri aceia meritau tratați cu mare grijă de către cei specializați și în măsură să îi aline, să le asigure o speranță…Dar, din nefericire, nimeni și nimic nu au putut să le schimbe destinul.

Așa s-a ajuns cu acțiunea de a protesta, atunci când o mare de oameni a decis să strige și să vocifereze, pe deplin întemeiat contra lentorii, neajunsurilor, incapacității Sistemului. Astfel, fără de acest spirit civic, care ulterior a fost confiscat de către unele partide nu se putea face vreo schimbare.

Datoria, dreptul de a manifesta, de a dezbate cu argumente, de a vocifera atunci când guvernanții greșesc și de a semna petiții pentru a cere și a obține o schimbare veritabilă este unul garantat de bunul simț, dacă de Constituție, se tot încearcă, spre a fi eliminat, treptat-treptat.........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo