Criteriul National

Un senator UDMR vrea sa interzica reclamele la medicamente si la farmacii

aprilie 07
12:08 2015

 

Vegh Alexandru

Alexandru Vegh senatorul UDMR si-a inregistrat propunerea legislativa pe 1 aprilie, la Senat, si o motiveaza prin „influenta negativa si inselatoare pe care o are asupra populatiei”.

In prezent, la radio si TV este permisa publicitatea la produsele medicamentoase care nu necesita prescriptie medicala, de tip OTC (over-the-counter), precum si cea la farmacii.

Intrati si cititi  aici textul proiectului legislativ.

Astfel isi motiveaza senatorul initativa legislativa, potrivit expunerii de motive:

„Venim cu aceasta initiativa datorita amplorii pe care a luat-o publicitatea ascunsa la medicamente si influenta negativa si inselatoare pe care o are asupra populatiei, aspecte care se datoreaza in principal publicitatii prin televizune si radio, surse de informatii publice care ajung la un numar foarte mare de persoane.
(…)
Obligatia de a include in mesajul publicitar pentru medicamente a invitatiei de a se citi prospectul si a recomandarii de a se adresa medicului sau farmacistului in caz de manifestari neplacute, nu suplineste rolul pe care ar trebui sa il aiba un medicament de a vindeca bolile. Pacientii ar trebui sa se adreseze medicului specialist atunci cand prezinta simptomele unei boli, si nu abia in urma efectelor secundare suferite ca urmare a tratarii fara recomandare medicala prealabila”

In ceea ce priveste interzicerea reclamelor la farmacii, Vegh motiveaza astfel:

„(…)intr-un comunicat postat pe site-ul Colegiului Farmacistilor din Romania, prin care se recomanda interzicerea reclamelor inselatoare care induc in eroare pacientii, se arat si faptul ca, citam: ‘Consideram ca este total gresit si incorect pentru pacienti sa se induca ideea ca ar exista farmacii care nu respecta standardele profesionale. Nicio farmacie nu poate afirma ca este model sau etalon pentru alti concurenti, avand in vedere faptul ca activitatea farmaciilor este una strict reglementata, tocmai pentru protejarea intereselor pacientilor. De asemenea nicio farmacie nu are si nici nu poate avea standarde superioare fata de celelalte farmacii’. Achiesam la aceasta opinie (…)”

Vezi aici documentul complet cu expunerea de motive

Ce spun cifrele

Aceasta propunere legislativa ar lovi puternic industria media. Industria farmaceutica a fost principalul investitor in publicitate in Romania in 2014: ocupa primul loc intre industriile care cumpara reclama, cu 13% din piata de publicitate, potrivit raportului Zenith Romania Advertising Expenditure Forecast.

Desi mediul digital este in crestere, in continuare in televizune se investesc cei mai multi bani pentru publicitate – 63,5%, potrivit aceluiasi raport.

Potrivit celor mai recente estimari valabile ale Media Fact Book 2014 (cifrele pentru 2014 si estimarile pentru 2015 vor fi disponibile la finalul lunii mai), cheltuielile de publicitate in 2014 pentru TV se ridicau la 193 milioane euro (din 306 milioane euro total), iar pentru radio la 18 milioane euro. Pentru produsele si serviciile medicale, bugetul in anul 2013 (pentru toate canalele media) s-a ridicat la 31 milioane euro.

Modificarile propuse de senatorul Vegh:

Art. 17. – Publicitatea este permisa numai pentru produsele medicamentoase care se elibereaza fara prescriptie medicala, pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agentia Nationala a Medicamentului.

In forma propusa de senatorul UDMR Alexandru Vegh, acesta ar arata astfel:

alin. (1) Se interzice publicitatea explicita pentru produsele medicamentoase difuzata in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune.
(2) Publicitatea in alte modalitati decat cea conform alin. (1) este permisa numai pentru produsele medicamentoase care se elibereaza fara prescriptie medicala, pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agentia Nationala a Medicamentului.
(3) Pot face obiectul publicitatii destinate publicului larg, pe alta cale decat prin programe de televiziune/radiodifuziune, acele medicamente care prin compozitia si obiectivul lor sunt destinate si concepute a fi utilizate fara interventia unui medic in ceea ce priveste diagnosticul, prescrierea sau urmarirea tratamentului, la nevoie cu recomandarea farmacistului.
(4) Este interzisa publicitatea pentru farmacii difuzata in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune, care induce ideea ca farmacia respectiva reprezinta model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum si publicitatea la farmacii care reprezinta publicitate mascata la medicamente.”

  • Ce spun in prezent art. 29 alin. 6 si art. 31 alin. 7 din legea nr. 504/2002 a audiovizualului:

„Art. 29:
(6) Comunicările comerciale audiovizuale destinate produselor şi tratamentelor medicale disponibile numai pe bază de prescripţie medicală sunt interzise.
Art. 31:
(7) Publicitatea sau teleshoppingul pentru produsele medicale si tratamentele medicale pentru care este necesara o prescriptie medicala este interzis.”

In forma propusa de senatorul UDMR Alexandru Vegh, acesta ar arata astfel:

„Art. 29 (6) Comunicarile comerciale audiovizuale destinate produselor si tratamentelor medicale sunt interzise
Art. 31 (7) Se interzic plasarea de tigari ori alte produse din tutun sau de produse ale unor operatori economici al caror obiect principal de activitate il contitutie fabricarea ori vanzarea unor astfel de produse, precum si plasarea de produse sau tratamente medicale disponibile numai pe baza de prescriptie medicala.” 

eliminandu-se deci conditia de „prescriptie medicala”.

Proiectul a fost depus pe 1 aprilie la Senat, prima camera sesizata, si urmeaza sa intre in parcursul legislativ.

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

AU TRECUT DOI ANI DE LA TRAGEDIA DIN CLUBUL COLECTIV… CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Au trecut deja destul de repede doi ani de la tragedia din clubul Colectiv. Neputința pe care au trăit-o majoritatea în acele zile coroborate și cu revolta care a urmat, rămân încă bine întipărite în memoria multora. Multitudinea de evenimente de comemorare din aceste zile ne arată că nu suntem dispuși să lăsăm umbra uitării să se aștearnă în urma incendiului care a luat 64 de vieți.

Colectiv este acea mărturie de netăgăduit, acea expresie plină de tragism pe care și din care foarte puțini au putut înțelege câte ceva. Cert este că lumea a rămas marcată pe moment, ca mai pe urmă, aproape ireversibil, inexplicabil, cu aceeași doză de cinism…a alunecat pe partea uitării.

Momentul Colectiv ne-a adus nu doar pierderea unor oameni de care suntem cu toții iremediabil legați. Ci, a fost vorba și de un fel de trezire involuntară, care ne-a pus în față un adevăr crud: corupția chiar ucide. Iar, dacă stăm și reflectăm câteva momente, fără a avea pretenția de a ne situa în postura de ”judecători”, cu acea durere a omului rănit, vom ajunge la anumite concluzii, despre care s-a tot scris și strigat cu voce tare, sinonimă cu acea dorință de a nu renunța până în ziua în care vom transcede și ne vom alătura lor, cu mențiunea și rugămintea adresată Cerului de a nu avea acel tragic sfârșit!

Tineri aceia deosebiți nu meritau să moară în asemenea chinuri. Tineri aceia meritau tratați cu mare grijă de către cei specializați și în măsură să îi aline, să le asigure o speranță…Dar, din nefericire, nimeni și nimic nu au putut să le schimbe destinul.

Așa s-a ajuns cu acțiunea de a protesta, atunci când o mare de oameni a decis să strige și să vocifereze, pe deplin întemeiat contra lentorii, neajunsurilor, incapacității Sistemului. Astfel, fără de acest spirit civic, care ulterior a fost confiscat de către unele partide nu se putea face vreo schimbare.

Datoria, dreptul de a manifesta, de a dezbate cu argumente, de a vocifera atunci când guvernanții greșesc și de a semna petiții pentru a cere și a obține o schimbare veritabilă este unul garantat de bunul simț, dacă de Constituție, se tot încearcă, spre a fi eliminat, treptat-treptat.........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo