Criteriul National

Un senator UDMR vrea sa interzica reclamele la medicamente si la farmacii

aprilie 07
12:08 2015

 

Vegh Alexandru

Alexandru Vegh senatorul UDMR si-a inregistrat propunerea legislativa pe 1 aprilie, la Senat, si o motiveaza prin „influenta negativa si inselatoare pe care o are asupra populatiei”.

In prezent, la radio si TV este permisa publicitatea la produsele medicamentoase care nu necesita prescriptie medicala, de tip OTC (over-the-counter), precum si cea la farmacii.

Intrati si cititi  aici textul proiectului legislativ.

Astfel isi motiveaza senatorul initativa legislativa, potrivit expunerii de motive:

„Venim cu aceasta initiativa datorita amplorii pe care a luat-o publicitatea ascunsa la medicamente si influenta negativa si inselatoare pe care o are asupra populatiei, aspecte care se datoreaza in principal publicitatii prin televizune si radio, surse de informatii publice care ajung la un numar foarte mare de persoane.
(…)
Obligatia de a include in mesajul publicitar pentru medicamente a invitatiei de a se citi prospectul si a recomandarii de a se adresa medicului sau farmacistului in caz de manifestari neplacute, nu suplineste rolul pe care ar trebui sa il aiba un medicament de a vindeca bolile. Pacientii ar trebui sa se adreseze medicului specialist atunci cand prezinta simptomele unei boli, si nu abia in urma efectelor secundare suferite ca urmare a tratarii fara recomandare medicala prealabila”

In ceea ce priveste interzicerea reclamelor la farmacii, Vegh motiveaza astfel:

„(…)intr-un comunicat postat pe site-ul Colegiului Farmacistilor din Romania, prin care se recomanda interzicerea reclamelor inselatoare care induc in eroare pacientii, se arat si faptul ca, citam: ‘Consideram ca este total gresit si incorect pentru pacienti sa se induca ideea ca ar exista farmacii care nu respecta standardele profesionale. Nicio farmacie nu poate afirma ca este model sau etalon pentru alti concurenti, avand in vedere faptul ca activitatea farmaciilor este una strict reglementata, tocmai pentru protejarea intereselor pacientilor. De asemenea nicio farmacie nu are si nici nu poate avea standarde superioare fata de celelalte farmacii’. Achiesam la aceasta opinie (…)”

Vezi aici documentul complet cu expunerea de motive

Ce spun cifrele

Aceasta propunere legislativa ar lovi puternic industria media. Industria farmaceutica a fost principalul investitor in publicitate in Romania in 2014: ocupa primul loc intre industriile care cumpara reclama, cu 13% din piata de publicitate, potrivit raportului Zenith Romania Advertising Expenditure Forecast.

Desi mediul digital este in crestere, in continuare in televizune se investesc cei mai multi bani pentru publicitate – 63,5%, potrivit aceluiasi raport.

Potrivit celor mai recente estimari valabile ale Media Fact Book 2014 (cifrele pentru 2014 si estimarile pentru 2015 vor fi disponibile la finalul lunii mai), cheltuielile de publicitate in 2014 pentru TV se ridicau la 193 milioane euro (din 306 milioane euro total), iar pentru radio la 18 milioane euro. Pentru produsele si serviciile medicale, bugetul in anul 2013 (pentru toate canalele media) s-a ridicat la 31 milioane euro.

Modificarile propuse de senatorul Vegh:

Art. 17. – Publicitatea este permisa numai pentru produsele medicamentoase care se elibereaza fara prescriptie medicala, pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agentia Nationala a Medicamentului.

In forma propusa de senatorul UDMR Alexandru Vegh, acesta ar arata astfel:

alin. (1) Se interzice publicitatea explicita pentru produsele medicamentoase difuzata in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune.
(2) Publicitatea in alte modalitati decat cea conform alin. (1) este permisa numai pentru produsele medicamentoase care se elibereaza fara prescriptie medicala, pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agentia Nationala a Medicamentului.
(3) Pot face obiectul publicitatii destinate publicului larg, pe alta cale decat prin programe de televiziune/radiodifuziune, acele medicamente care prin compozitia si obiectivul lor sunt destinate si concepute a fi utilizate fara interventia unui medic in ceea ce priveste diagnosticul, prescrierea sau urmarirea tratamentului, la nevoie cu recomandarea farmacistului.
(4) Este interzisa publicitatea pentru farmacii difuzata in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune, care induce ideea ca farmacia respectiva reprezinta model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum si publicitatea la farmacii care reprezinta publicitate mascata la medicamente.”

  • Ce spun in prezent art. 29 alin. 6 si art. 31 alin. 7 din legea nr. 504/2002 a audiovizualului:

„Art. 29:
(6) Comunicările comerciale audiovizuale destinate produselor şi tratamentelor medicale disponibile numai pe bază de prescripţie medicală sunt interzise.
Art. 31:
(7) Publicitatea sau teleshoppingul pentru produsele medicale si tratamentele medicale pentru care este necesara o prescriptie medicala este interzis.”

In forma propusa de senatorul UDMR Alexandru Vegh, acesta ar arata astfel:

„Art. 29 (6) Comunicarile comerciale audiovizuale destinate produselor si tratamentelor medicale sunt interzise
Art. 31 (7) Se interzic plasarea de tigari ori alte produse din tutun sau de produse ale unor operatori economici al caror obiect principal de activitate il contitutie fabricarea ori vanzarea unor astfel de produse, precum si plasarea de produse sau tratamente medicale disponibile numai pe baza de prescriptie medicala.” 

eliminandu-se deci conditia de „prescriptie medicala”.

Proiectul a fost depus pe 1 aprilie la Senat, prima camera sesizata, si urmeaza sa intre in parcursul legislativ.

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo