Criteriul National

Un senator UDMR vrea sa interzica reclamele la medicamente si la farmacii

aprilie 07
12:08 2015

 

Vegh Alexandru

Alexandru Vegh senatorul UDMR si-a inregistrat propunerea legislativa pe 1 aprilie, la Senat, si o motiveaza prin „influenta negativa si inselatoare pe care o are asupra populatiei”.

In prezent, la radio si TV este permisa publicitatea la produsele medicamentoase care nu necesita prescriptie medicala, de tip OTC (over-the-counter), precum si cea la farmacii.

Intrati si cititi  aici textul proiectului legislativ.

Astfel isi motiveaza senatorul initativa legislativa, potrivit expunerii de motive:

„Venim cu aceasta initiativa datorita amplorii pe care a luat-o publicitatea ascunsa la medicamente si influenta negativa si inselatoare pe care o are asupra populatiei, aspecte care se datoreaza in principal publicitatii prin televizune si radio, surse de informatii publice care ajung la un numar foarte mare de persoane.
(…)
Obligatia de a include in mesajul publicitar pentru medicamente a invitatiei de a se citi prospectul si a recomandarii de a se adresa medicului sau farmacistului in caz de manifestari neplacute, nu suplineste rolul pe care ar trebui sa il aiba un medicament de a vindeca bolile. Pacientii ar trebui sa se adreseze medicului specialist atunci cand prezinta simptomele unei boli, si nu abia in urma efectelor secundare suferite ca urmare a tratarii fara recomandare medicala prealabila”

In ceea ce priveste interzicerea reclamelor la farmacii, Vegh motiveaza astfel:

„(…)intr-un comunicat postat pe site-ul Colegiului Farmacistilor din Romania, prin care se recomanda interzicerea reclamelor inselatoare care induc in eroare pacientii, se arat si faptul ca, citam: ‘Consideram ca este total gresit si incorect pentru pacienti sa se induca ideea ca ar exista farmacii care nu respecta standardele profesionale. Nicio farmacie nu poate afirma ca este model sau etalon pentru alti concurenti, avand in vedere faptul ca activitatea farmaciilor este una strict reglementata, tocmai pentru protejarea intereselor pacientilor. De asemenea nicio farmacie nu are si nici nu poate avea standarde superioare fata de celelalte farmacii’. Achiesam la aceasta opinie (…)”

Vezi aici documentul complet cu expunerea de motive

Ce spun cifrele

Aceasta propunere legislativa ar lovi puternic industria media. Industria farmaceutica a fost principalul investitor in publicitate in Romania in 2014: ocupa primul loc intre industriile care cumpara reclama, cu 13% din piata de publicitate, potrivit raportului Zenith Romania Advertising Expenditure Forecast.

Desi mediul digital este in crestere, in continuare in televizune se investesc cei mai multi bani pentru publicitate – 63,5%, potrivit aceluiasi raport.

Potrivit celor mai recente estimari valabile ale Media Fact Book 2014 (cifrele pentru 2014 si estimarile pentru 2015 vor fi disponibile la finalul lunii mai), cheltuielile de publicitate in 2014 pentru TV se ridicau la 193 milioane euro (din 306 milioane euro total), iar pentru radio la 18 milioane euro. Pentru produsele si serviciile medicale, bugetul in anul 2013 (pentru toate canalele media) s-a ridicat la 31 milioane euro.

Modificarile propuse de senatorul Vegh:

Art. 17. – Publicitatea este permisa numai pentru produsele medicamentoase care se elibereaza fara prescriptie medicala, pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agentia Nationala a Medicamentului.

In forma propusa de senatorul UDMR Alexandru Vegh, acesta ar arata astfel:

alin. (1) Se interzice publicitatea explicita pentru produsele medicamentoase difuzata in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune.
(2) Publicitatea in alte modalitati decat cea conform alin. (1) este permisa numai pentru produsele medicamentoase care se elibereaza fara prescriptie medicala, pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agentia Nationala a Medicamentului.
(3) Pot face obiectul publicitatii destinate publicului larg, pe alta cale decat prin programe de televiziune/radiodifuziune, acele medicamente care prin compozitia si obiectivul lor sunt destinate si concepute a fi utilizate fara interventia unui medic in ceea ce priveste diagnosticul, prescrierea sau urmarirea tratamentului, la nevoie cu recomandarea farmacistului.
(4) Este interzisa publicitatea pentru farmacii difuzata in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune, care induce ideea ca farmacia respectiva reprezinta model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum si publicitatea la farmacii care reprezinta publicitate mascata la medicamente.”

  • Ce spun in prezent art. 29 alin. 6 si art. 31 alin. 7 din legea nr. 504/2002 a audiovizualului:

„Art. 29:
(6) Comunicările comerciale audiovizuale destinate produselor şi tratamentelor medicale disponibile numai pe bază de prescripţie medicală sunt interzise.
Art. 31:
(7) Publicitatea sau teleshoppingul pentru produsele medicale si tratamentele medicale pentru care este necesara o prescriptie medicala este interzis.”

In forma propusa de senatorul UDMR Alexandru Vegh, acesta ar arata astfel:

„Art. 29 (6) Comunicarile comerciale audiovizuale destinate produselor si tratamentelor medicale sunt interzise
Art. 31 (7) Se interzic plasarea de tigari ori alte produse din tutun sau de produse ale unor operatori economici al caror obiect principal de activitate il contitutie fabricarea ori vanzarea unor astfel de produse, precum si plasarea de produse sau tratamente medicale disponibile numai pe baza de prescriptie medicala.” 

eliminandu-se deci conditia de „prescriptie medicala”.

Proiectul a fost depus pe 1 aprilie la Senat, prima camera sesizata, si urmeaza sa intre in parcursul legislativ.

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu