Criteriul National

Val de decizii în ultima ședință de Guvern înaintea moțiunii de cenzură: de la compesarea facturilor la energie, la majorarea salariului minim și e-factura – Politic

Val de decizii în ultima ședință de Guvern înaintea moțiunii de cenzură: de la compesarea facturilor la energie, la majorarea salariului minim și e-factura – Politic
octombrie 04
20:53 2021

Cu o zi înainte de moțiunea de cenzură, la care șansele ăi sunt nefavorabile, Guvernul Cîțu s-a întrunit în ședință adoptând o serie de ordonanțe și hotărâri, de la compensarea facturilor la energie, la majorarea salariului minim sau modificarea codului muncii.

Mai jos lista cu actele normative adoptate:

ENERGIE

OUG privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și stabilirea schemei de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze natural pentru sezonul rece 2021-2022

  • Clienții casnici, persoanele fizice al căror consum total de energie electrică se situează între 150 kwh și 1.000 kwh inclusiv beneficiază de o compensare în sumă fixă de 0,21 lei/kwh aferentă acestui consum de energie electrică. Prețul de referință luat în calcul pentru energia activă este 0,68 lei/kwh și include tarifele reglementate și TVA.
  • Soluții similare sunt și pentru consumatorii de gaze naturale. La gaze, compensația acordată de stat va fi de 25% din valoarea facturii aferente consumului, în cazul în care consumul total aferent acestei este cuprins între 80 și 960 de metri cubi.
  • Măsurile vor fi aplicate în perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022.

FINANȚE

OUG privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România

  • Actul normativ vizează modalitatea de utilizare a Sistemului național privind factura electronică RO e-Factura de către operatorii economici și autoritățile și entitățile publice, prin descrierea regulilor generale de transmitere, recepționare și prelucrare a facturii electronice.
  • Este prima etapă de dezvoltare a sistemului informatic de facturare electronică care urmează sa fie generalizată în relațiile dintre toți operatorii economici.


MUNCĂ

HG pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată

  • Începând cu 1 ianuarie 2022, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată va crește de la 2.300 de lei la 2.550 lei lunar.
  • Reprezintă o creștere brută de 10,9 %, ceea ce în valoare absolută înseamnă 250 de lei în sumă brută. În valoare netă, salariul va crește cu 10%, respectiv cu 138 de lei.
  • Conform datelor comunicate de Inspecția Muncii, în prezent sunt circa 1.970.000 salariați cu contracte de muncă active și normă întreagă cu salariul mai mic de 2.550 lei.

HG pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție social pentru consumatorul vulnerabil de energie

  • Au fost stabilite detaliile mecanismului de punere în aplicare a măsurilor prin care persoanele cu venituri mici sunt sprijinite să-și achite facturile la încălzire.
  • Aceste subvenții se vor acorda începând cu 1 noiembrie 2021 pe toată perioada sezonului rece.

OUG pentru modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii

  • Guvernul introduce măsuri pentru combaterea fenomenului cunoscut sub denumirea de ”muncă la gri”, care constă nu doar în disimularea unui contract individual de muncă cu normă întreagă într-un contract de muncă cu timp parțial, ci și în acordarea în fapt de către angajator a unui salariu mai mare decât cel evidențiat în documentele financiar-contabile, așa numitul ”salariu în plic”.
  • De asemenea, se introduc sancțiuni pentru angajatorii care întârzie cu mai mult de o lună plata salariului angajaților

OUG pentru modificarea Legii nr. 56/2020 pentru recunoașterea meritelor personalului medical participant la acțiuni medicale împotriva COVID – 19

  • Va putea fi pusă în aplicare plata pensiei de urmaș, a ajutorului de deces și a sprijinului acordat familiilor cadrelor medicale care și-au pierdut viața în efortul de combatere a COVID-19.
  • Pensia de urmaş se acordă până la împlinirea vârstei de 16 ani sau, până la terminarea studiilor într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, dar nu mai mult de 26 de ani, respectiv pe toată durata invalidităţii de orice grad, dacă aceasta s-a ivit înainte de împlinirea vârstei de 16 ani, respectiv 26 ani; Cuantumul pensiei de urmaș este de 75% din salariul de bază/solda de funcție/salariul de funcție avut/avută de personalul medical la data decesului indiferent de numărul urmașilor îndreptățiți.
  • Soţul supravieţuitor beneficiază de pensia de urmaş, pe tot timpul vieţii, la împlinirea vârstei standard de pensionare, prevăzută de legislația proprie fiecărui sistem de pensii, dacă nu se recăsătoreşte.
  • În ceea ce privește ajutorul lunar acordat părinților, proiectul de act normativ prevede că acesta se plătește doar în cazurile în care nu există urmaşi, iar persoana decedată era singurul susţinător al părinţilor săi. În această situație, ambii părinți beneficiază de acest tip de ajutor în cuantum lunar de 50% din nivelul pensiei de urmaș.

HG privind acordarea de ajutoare de urgență pentru familiile victimelor de la spitalul din Constanța

  • Guvernul a aprobat acordarea unor ajutoare de urgență de câte 5.000 de lei pentru fiecare dintre familiile persoanelor care și-au pierdut viața în urma incendiului produs la secția de terapie intensivă a Spitalului Clinic de Boli Infecțioase din Constanța.

SĂNĂTATE

HG privind prelungirea perioadei prevăzută în anexa nr.2 la Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății

  • Perioada de angajare a celor 2.000 de lucrători în domeniul medical – 1.000 la serviciile de ambulanță publice și 1.000 la Direcțiile de Sănătate Publică –, personal suplimentar angajat pe perioada pandemiei COVID-19, va fi prelungită cu încă șase luni, respectiv până la 11 aprilie 2022.
  • Măsura este determinată de evoluția situaţiei epidemiologice și de necesitatea de a menține forțele în teren pentru a face față eforturilor de combatere a răspândirii noului coronavirus.
  • Reamintim că, începând cu data de 12 octombrie 2020 s-a hotărât ca, pentru o perioadă de 6 luni a numărului maxim de posturi cu 2000 de posturi pentru unitățile finanţate integral de la bugetul de stat, din care, 1.000 de posturi pentru direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti și 1.000 de posturi pentru serviciile de ambulanţă judeţene şi Serviciul de Ambulanţă Bucureşti – Ilfov.

OUG pentru completarea Legii nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic

  • Actul normativ va facilita accesul pacienților la tratamentul gratuit prevăzut în protocolul bolilor infectocontagioase.
  • Concret, în situația pandemiei COVID-19, pacienții cu forme ușoare ale bolii vor putea primi gratuit tratament la recomandarea medicului infecționist din spital, pentru a fi administrat la domiciliu. Este vorbade flavipiravir.
  • Pacienții vor primi informațiile necesare si schema de administrare. Astfel, formele ușoare ale infectării cu acest virus vor putea fi tratate la domiciliu, reducându-se presiunea asupra spitalelor.

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul