Filmul independent, adică pelicula care nu este fabricată de către marile case de producție și nici susținută puternic financiar din bugetul statului, încearcă să își facă loc și pe piața românească a regizorilor din cinematografia românească.
Majoritatea filmelor independente abordează diverse teme sociale, mai mult sau mai puțin conflictuale, menite să atragă atenția cinefililor prin subiectul apropiat de realitate. Prea puțină ficțiune și prea multă realitate, aș spune eu.
În această realitate a independenților încearcă să își facă loc un nou gen: horror, noir, thriller sau cum vreți voi să îi spuneți, bazat mai mult pe ficțiune, dar conținînd și cîteva crîmpeie din traiul zilnic.
Din această categorie face parte și pelicula regizată de Jamil Hendi, „Vizitatorul”. Filmul, realizat în numai 15 zile, se bucură de o poveste interesantă, mai bine spus de un scenariu bine scris chiar de regizorul peliculei, Jamil Hendi.
Pe scurt, un cuplu tînăr, Luca și Otilia, se mută împreună cu fetița lor în București, ajutați de Vlad, prietenul lor din copilărie. Ei stau cu chirie într-o clădire veche în care mai locuiește doar un bătrînel, Felix. Apartamentul are o istorie sumbră: fosta chiriașă, Irina, a dispărut în urmă cu șase luni în condiții misterioase. Într-o noapte Otilia dispare, asemeni fostei chiriașe. Din acest moment începe o luptă nebună în care Luca trebuie să afle ce s-a întîmplat cu soția lui și să facă față acuzațiilor celorlalți. Scenariul este mult mai complicat și, de aceea, povestea este foarte bine scrisă de același Jamil Hendi care semnează și regia.
Triada, simbolul „Vizitatorului”
Practic, amprenta pregnantă a acestui film independent (total independent) este dată de cifra trei. Aproape tot parcursul peliculei se învîrte în jurul triadei, cu mici interferențe de singular.
Un independent cu scenariu puternic
Realitatea din filmul lui Jamil Hendi este dată de starea jalnică a imobilului bucureștean, a apartamentului în care tînăra familie alege să se mute, de faptul că în bloc nu mai locuiește decît o singură persoană, un pensionar orb care vorbește cu spiritele, de dificultatea cu care Luca își găsește un loc de muncă în București, orașul la care provincialii se uită ca și cum pe străzi ar curge lapte și miere…
În această cronică nu voi vorbi despre realizarea filmului. În 15 zile și cu un buget minuscul nu poți să faci prea multe, dar toate aceste lipsuri sunt compensate de forța interpretării rolului principal. Luca este jucat admirabil de Ionuț Grama, tînărul actor fiind chiar recompensat cu premiul pentru cea mai bună interpretare masculină pentru rolul din „Vizitatorul”, la un festival de gen din Louisville, SUA.
Mi-a plăcut însă și interpretarea rolului Cezar. Actorul Andrei Ciopec și-a intrat cel mai bine în rol, pe lîngă actorul principal Ionuț Grama, din toată distribuția filmului realizat de Jamil Hendi.
Finalul ne lasă cu gustul unei viitoare continuări a acțiunii.
Oricum ar fi, Jamil Hendi este unul dintre tinerii regizori care promite și a cărui evoluție trebuie urmărită în viitor. Este și unul dintre puținii scenariști care au forță în scriitură și care a confirmat cu „Vizitatorul”.
Un scenariu bun. Mi-aș dori o continuare, dar cu o finanțare pe măsura scenariului a viitoarei pelicule.
Vizitatorul (2016)
Scenariul și regia
Jamil Hendi
Distribuția:
Andreea Boșneag – Irina
Ion Haiduc – Felix
Ionuţ Grama – Luca
Oana Irina Duțu – Otilia
Cristi Toma – Ştefan
Bogdan Fanariu – tatăl Irinei
Oleg Apostol – Vlad
Andrei Ciopec – Cezar
Bogdan Oproescu – Luca, tânăr
Andra Iulia Stoicescu – Otilia, tânără
Mia Crișan – doamna Margareta
Carmen Cinteză – doamna Maria
Răzvan Răduță – Anghel
Andrei Vasilescu – salvamonist
Oana Gabriela Drăghici – mama Irinei
Anastasia Dima – Eva
Echipa:
Daniel Hepp – producător
Tudor Dumitrescu – producător
Cristian Puchiu – producător
Alex Popescu – imagine
Alexandru Popescu – imagine
Jamil Hendi – montaj
Alexandru Ovidiu Stoica – coloană sonoră
Redacția ziarului Criteriul Național mulțumește domnului Spiridon Bogdan pentru excelentul material oferit în exclusivitate!